Uusien autojen hinnat ovat nousseet jyrkästi Suomessa. Viime vuonna uudesta autosta maksettiin keskimäärin reilut 48 000 euroa, kun vielä vuonna 2021 keskihinta oli reilut 35 000 euroa. Autoalan mukaan nopea sähköistyminen on nostanut hintoja, ja alkuvuonna sähköautoja onkin rekisteröity aikaisempaa vähemmän.
Huhtikuun rekisteröintitilastot kertovat, missä suomalaisella automarkkinalla mennään. Ensirekisteröidyistä autoista lähes puolet oli bensiinikäyttöisiä, kun mukaan lasketaan pienellä sähkömoottorilla varustetut kevyt- ja täyshybridit.
Sähköautojen osuus rekisteröinneistä taas oli 27 prosenttia, mikä oli lähes kolmanneksen vähemmän kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana.
Kiinnostavalta näyttää myös uusien autojen hintakehitys. Uuden henkilöauton keskimääräinen verotusarvo oli vuonna 2023 reilut 48 000 euroa, kun se vielä vuonna 2021 oli 35 100 euroa.
Autoalan mukaan inflaatio nostaa joka tapauksessa autojen hintaa pitkällä aikavälillä. Viime vuosien nopea nousu taas selittyy nopealla pyrähdyksellä sähköautojen kysynnässä.
– Kyllä se johtuu sähköistymisestä ja siitä, että viime vuonna noin kolmannes uusista ensirekisteröidyistä autoista oli täyssähköautoja. Sähköautot ovat akun ja muutenkin valmistuskustannusten vuoksi kalliimpia kuin vastaavankokoiset polttomoottoriautot, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Toinen syy liittyy geopolitiikkaan.
– Vuonna 2022 tilattiin hyvin paljon täyssähköautoja, kun Venäjän raukkamainen hyökkäys suuntautui Ukrainaan, ja polttoaineen hinta nousi hetkessä 2,5 euroon. Lisäksi vielä silloin sähkön hinta oli alhaalla ja korot olivat alhaalla. Nämä autot jotka tilattiin, realisoituivat rekisteröinneiksi vasta vuonna 2023, Kallio sanoo.
Autokauppiaat: Ladattavien autojen suosio kasvaa edelleen
Alkuvuonna sähköautojen ensirekisteröinnit ovat laskeneet hieman edellisvuodesta, mutta lataushybridit ovat pitäneet pintansa. Niitä on ollut tasaisesti reilut 20 prosenttia ensirekisteröinneistä.
Maahantuojan mukaan kaikille käyttövoimille on edelleen kysyntää dieselistä sähköön. Lataushybridit kiinnostavat asiakkaita erityisesti siksi, että akkujen koot ja sitä kautta sähköinen kanta on kasvanut oleellisesti.
– Moni on miettinyt, että 50 kilometriä ei riittänyt, mutta nyt kun kantama on uusissa malleissa jopa tuplaantunut yli sataan kilometriin sähköllä, niin monelle se on riittävä kodin ja työpaikan tai kodin ja mökin väliseen matkaan, sanoo Volkswagen-henkilöautoista vastaava liiketoimintajohtaja Tommi Iiskonmäki K-Autosta.
Myös Mercedes-Benziä ja Smartia maahantuovasta Vehosta kerrotaan, että ladattavien autojen kysyntä on vahvaa. Tällä hetkellä yhtiön voimassa olevista asiakastilauksista noin 90 prosenttia kohdistuu ladattaviin hybrideihin ja sähköautoihin.
Autotuojien Tero Kallion mukaan sähköistyminen etenee jatkossakin, mutta polttomoottoreilla on vielä vuosia merkittävä rooli liikenteessä. Hän muistuttaa, että perinteisten polttomoottoriautojen valmistus loppuu vuonna 2035, mutta olemassa olevilla autoilla ajamista ei kielletä sen jälkeenkään.
Sähköautot tulevat myös yleistymään, mutta se näkyy myös uusien autojen keskihinnassa.
– Kyllä varmasti tulevina vuosina hinnat sieltä alaspäin tulevat, mutta jos ennakoidaan että sähköauton hinta saavuttaisi samankokoisen polttomoottoriauton hinnan muutaman vuoden sisällä, niin sitä ei ole näköpiirissä, Kallio sanoo.