Uuteen töpseli-Skodaan laitettiin turvallisuussyistä erikoinen nappi – tässä tilanteessa sitä on painettava

Ladattavan Superbin toimintamatka täydellä akulla on kuutisenkymmentä kilometriä.

Skoda Superb iV on Volkswagen-konsernin tšekkimerkin ensimmäinen ladattava hybridi. Maahantuoja kaavailee uutuudesta Superbin myydyintä mallia. Sen osuudeksi ennustetaan peräti tuhatta autoa koko Superb-malliston noin 1 600 kappaleen vuosimyynnistä.

Valtaosa Superbeista menee yritysautoiksi, ja se osuus kasvanee. Plug-inin pienten CO2-lukemien vuoksi myös tiukkoja päästörajoja asettavien firmojen työntekijät voivat saada alleen auton, jonka koosta ei tarvitse tinkiä. Suomeen autoja alkaa rantautua tammikuussa.

IV tulee muiden Superb-mallien tapaan tarjolle sedanmaisena liftbackina ja Combi-farmarina. Liftbackissa takaluukku avautuu lastauksen helpottamiseksi katonrajaan asti, Combi taas on Skodan nimitys farmarille.

Sähkötekniikka vie tilaa

Superb on valmistajansa lippulaiva, suuri, lähes 4,9 metriä pitkä auto. Niinpä se hankitaan tilantarpeeseen.

Ladattavissa hybrideissä kontin koosta joutuu kuitenkin tinkimään. Liftback iV:ssä tavaratilaa on 485 litraa ja combissa 510, kun bensa- ja die­sel-Superbeissa vastaavat luvut ovat 625 ja 660. Vaikka iV-mallien tavaratila onkin madaltunut 150 litralla, ei kontteja voi moittia pieniksi.

Sähkötekniikka tarvitsee tilaa: 13 kilowattitunnin litiuminoniakusto on sijoitettu auton pohjaan taka-akselin etupuolelle. Polttoainesäiliö on sen takana.

Bensatankin tilavuus on ladattavassa mallissa vain 50 litraa, kun taas pelkällä polttomoottorilla varustetussa versiossa se on 66 litraa.

Sisällä keskikonsolissa on painikkeet ajoasetusten valintaa varten. E-modella Superb iV kulkee pelkällä sähköllä, Hybrid-asetuksella sähkömoottorin ja polttomoottorin työt jakaantuvat automaattisesti.

Sport-asetuksella molemmat moottorit toimivat yhdessä parhaan suorituskyvyn saavuttamiseksi. Päästörajoitusalueita varten sähköä voi säästellä, ja paitsi verkkovirrasta lataamalla, akku latautuu sekä jarrutusenergiasta että polttomoottorin avulla.

Erikoisuutena vaihteiston valitsinvivun vieressä on polttoainesäiliön paineenlaskun painike.

Jos autolla ajetaan pidempään vain sähköllä, polttoainesäiliöön syntyy ylipainetta. Ennen bensiinitankin korkin avaamista polttoainesäiliön painetta on valmistajan mukaan laskettava turvallisuuden vuoksi.

Sähköllä ajaessa iV:ssä on on E-noiseksi nimetty laite, joka tuottaa ääntä hiljaisissa nopeuksissa jalankulkijoiden huomion herättämiseksi.

Auto liikkuu kevyesti

Ajettavuudesta ei ole pahaa sanottavaa. Akuston ja sähkömoottorin tuomaa lisäpainoa ei huomaa, auto liikkuu kevyesti, sillä sähkö tuo menoon dieselmäistä vääntöä.

Kuljettajan paikalla ergonomia on muista konsernituotteista tutusti kohdallaan, ja takamatkustajilla on reilusti sekä pääntilaa että jalkatilaa.

Varustetasoja Suomeen saadaan neljä, Ambition, Style, Sportline ja L&K. Style on maahantuojan arvion mukaan suosituin, vaikkakin yritysautoksi menee runsaasti myös huippumallia L&K:ta. Nelivetoa iV:hen ei saa.

Avustinlista on pitkä. IV:hen saa kaksi järjestelmää, joita ei ole tarjolla muihin Superbeihin. Ne ovat perävaunuavustin ja auton ja sen ympäristön ylhäältäpäin hahmottava kamerajärjestelmä, josta käytetään nimitystä Area View.

Superb iV on paitsi autona oikein onnistunut, tuplatekniikasta huolimatta hinnoiteltu kilpailukykyiseksi muihin ladattaviin hybrideihin ja jopa dieseleihin verrattuna.

VW-konsernissa on pohdittu Skodan brändäämistä halpamerkiksi, mitä on tulkittu jopa niin, että Saksassa kadehditaan Skodan onnistumisia. Jos näin on, Superb iV nostattanee konsernin pääkallonpaikalla taas harmin punaa poskille.

Lue myös:

    Uusimmat