Onko aika ajanut katumaastureiden ohi? Tällaista tyyliä on tarjolla seuraavaksi
Citroënin uusi ë-C4 X tulee Suomeen ainoastaan täyssähköisenä versiona.
Maailman neljänneksi suurimman autonvalmistajan Stellantiksen ranskalaissiivessä uskotaan, että katumaasturien aika alkaa pikku hiljaa olla ohi. Sähköautoissa energiatehokkuus on tärkeää, ja sitä parantaa matala, pienen ilmanvastuksen kori.
Citroën on aiemmin tuonut markkinoille C5 X:n, joka yhdistelee sedanin ja farmarin piirteitä. Toisaalta siinä on maavaraa kuin katumaastureissa. Viime viikolla Peugeot esitteli 408:n, joka puolestaan on fastbackmainen muunnelma samasta autoluokkien rajoja rikkovasta teemasta.
Nyt Citroën jatkaa valitsemallaan tiellä esittelemällä ë-C4 X:n, jota tarjotaan vaihtoehdoksi C-segmentin viistoperää tai katumaasturia etsivälle asiakkaalle. Keitokseen on poimittu valmistajan mukaan myös ”fastbackin elegantit linjat, SUV:n nykyaikainen asenne ja neliovisen sedanin ajattomuus sekä tilat”.
Citroënin mallistossa uutuus asettuu C4-viistoperän ja lippulaiva C5 X:n väliin. Monissa Euroopan maissa autoa aiotaan myydä vain täyssähköisenä mallina. Näin myös Suomessa, ja tänne uutuus saapuu ensi vuoden alussa.
Auto on 4,6 metriä pitkä. Sen akseliväli on sama 2,67 metriä kuin C4:ssä, ja autojen alustarakenne onkin yhteinen. Matalan korin ilmanvastuskerroin on pieni 0,29, ja aerodynamiikkaa parantaa sekä toimintamatkaa lisää pitkä fastback-tyyppinen kattolinja. E-C4:n virallinen wltp-toimintamatka on 360 kilometriä.
Voimalinja on teknisten tietojen perusteella perua Stellantiksen muista täyssähköautoista. Sähkömoottorin teho on 100 kilowattia eli 130 hevosvoimaa ja vääntö 260 newtonmetriä. Ajoakun bruttokapasiteetti on 50 kilowattituntia. Akkutakuu on kahdeksan vuotta tai 160 000 kilometriä akun 70 prosentin kapasiteettiin asti. Ë-C4 X kiihtyy nollasta sataan 9,5 sekunnissa.
Julkisesta DC-pikalatauslaitteesta (Mode 4) ë-C4 X vastaanottaa sähköä parhaimmillaan sadan kilowatin teholla. Yhdessä minuutissa sähköä on mahdollista ladata kymmenen kilometrin ajomatkaan. 80 prosenttiin akku varautuu 30 minuutissa.
Suomessa kolmivaihelaturi on vakiovaruste. Kotilatauslaitteella latausteho on parhaimmillaan 11 kilowattia, jolloin akun latautuminen täyteen kestää 5 tuntia. Akkua voi ladata väliaikaisesti myös tavallisesta pistorasiasta.
Ajomukavuutta tarjoaa Citroënin ”progressiivisiin hydraulistoppereihin perustuva jousitusjärjestelmä”, kuten maahantuoja asian ilmaisee, sekä mukavuusistuimet. Takaistuinten lämmitys on Suomeen tuotavissa autoissa vakiovaruste. Kontin tilavuus on on 510 litraa.
Ohjaamon digitaalisuus, tietoviihdejärjestelmä ja auton liitettävyyspalvelut ovat luonnollisesti merkin uusinta uutta. Kosketusnäyttö on kymmentuumainen, ja navigointi tulee TomTomilta.
Ë-C4 X kootaan Stellantiksen Villaverden tehtailla Espanjassa.
Uusimmat
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
20:06
Kemissä tehtiin historiallinen ennätys: Jari vei vedet rannasta
-
20:05
Grahn-Laasonen: Nikotiinipussien maut rajataan kahteen
-
20:00
Salkkarit-kurkistus julki! Hahmo herää toisen vierestä
-
19:57
Uutta tietoa Kanadan mysteerimöykyistä: "Ei luonnollista alkuperää"
-
19:49
Trumpin nimittämä tuore oikeusministeri Matt Gaetz vetäytyy pestistään
-
19:38
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä lähes 18 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
19:30
Näin marraskuun Jari-myrskyssä surffataan – "Emme olleet ikinä nähneet vastaavaa"
-
19:26
Nyt uudesta ohjuksesta puhuu Putin: "Meillä on oikeus iskeä maihin, joiden ohjuksia Ukraina käyttää iskuissa Venäjälle"
-
19:21
IFK:lta klassikkotemppu Helsingissä – Ässille inhottava käänne
-
19:05
Tietyssä tilanteessa Arman Alizad näkee kuolemantuomion tarpeellisena: "Sellaiselle voi tuoda keskiajan takaisin"
-
19:01
"Jotkut saattavat parantua jopa oireettomiksi" – masennukseen apua stimulaatiohoidoilla?
-
18:55
Näin komeasti talvinen Jari salamoi – meteorologi ukkosvideoista: "Harvemmin näitä kohdalle osuu"
-
18:31
Niko Simola valittiin Ammattiliitto Pron uudeksi puheenjohtajaksi – Antti Rinne ei yltänyt kärkikahinoihin
-
18:19
Venäjän epäillystä mannertenvälisestä ohjushyökkäyksestä leviää vahvistamattomia videoita – näin arvioi Jarmo Lindberg
-
18:11
Uusi koulukotipaljastus: Pikkujoulut ja työhyvinvointia valtion piikkiin päällikön omissa ravintoloissa
-
18:03
Häkkänen kaapelivaurioista: Mahdollisia epäiltyjä pyritään puhuttamaan
-
Lataa lisää