Kuudessa viikossa määrättiin lähes 5 000 ajokieltoa. Eniten kieltoja tuli huonoista renkaista.
Katsastusten perusteella annetut ajokiellot ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti sen jälkeen, kun katsastuskriteereitä ja -aikoja muutettiin toukokuussa.
Trafin keräämien tietojen mukaan katsastusasemilla määrättiin kuuden viikon aikana 21.5.–3.7. kaikkiaan noin 4 800 ajokieltoa, kun niitä vuoden ensimmäisen puoliskon aikana määrättiin 3 870.
Koko viime vuonna ajokieltoja annettiin noin 8 700. Luku ei kerro ajokieltoon joutuneiden ajoneuvojen määrää, sillä yksi ajoneuvo voi saada kiellon useasta syystä.
Tuulilasiviat eivät tuoneet ajokieltoja
Ajokieltoon johtavien vikojen listaa laajennettiin toukokuun uudistuksen yhteydessä.
Eniten ajokieltoja määrättiin huonoista renkaista, noin 1 500. Renkaiden takia ajokiellon voi nykyisin saada, jos urasyvyys on alle 1,6 millimetriä.
Ennen uudistusta renkaiden urasyvyyden takia asiakas pystyi saamaan vain hylkäyksen.
Jarruviat olivat listalla seuraavina. Vuotavista jarruputkista annettiin kuudessa viikossa kaikkiaan 1 100 ajokieltoa. Kieltoja määrättiin myös muun muassa heikkotehoisista tai toimimattomista seisontajarruista.
Sen sijaan tuulilasivioista ei annettu yhtään ajokieltoa.
Yksikönpäällikkö Olli Ahtola Trafista toteaa, että ajokieltojen lisäys on merkittävä.
– Toki ajanjakso uudistuksen ja uusien arvosteluperusteiden tulon jälkeen on lyhyt. Seuraamme, mihin tilanne tästä kehittyy, kun tietoisuus uusista kriteereistä leviää.
Ahtola pitää hyvänä, että huonoista renkaista annetaan ajokieltoja.
– Toivotaan, että tämänkin kautta autoilijoiden tietoisuus renkaiden kunnon merkityksestä kasvaa.
Vaikka ajokieltojen määrä lisääntyi huimasti, korjauskehotusten ja hylkäysten määrä päin vastoin väheni hiukan.
Katsastusalalle tiedossa ensi vuonna konkursseja ja irtisanomisia
Myös katsastusajat muuttuivat toukokuussa. Pääsääntö on, että 4–10-vuotias henkilö- tai pakettiauto katsastetaan joka toinen vuosi.
Uusi järjestelmä astuu voimaan, kun auto katsastetaan ensimmäisen kerran toukokuun 20. päivän 2018 jälkeen.
Yksityisten katsastustoimipaikkojen liiton toiminnanjohtajan Björn Ziesslerin mukaan katsastusten määrä kesäkuussa väheni hiukan verrattuna vuoden takaiseen.
– Osaltaan se voi johtua siitä, että julkisuudessa oli paljon katsastuskriteerien tiukentumisesta. Joten huhti-toukokuussa toimipaikoissa oli melkoinen ryysis.
Ziessler pitää katsastusaikavälien muutosta huonona ja uudistus tietää hänen mukaansa vaikeuksia yrittäjille. Liitto on ennakoinut, että vuonna 2019 katsastusmäärät putoavat rajusti, kun taas seuraavana vuonna määrä jälleen nousee.
– On laskettu, että ensi vuonna katsastusmäärät putoavat jopa yli 20 prosenttia. Tämä tietää konkursseja ja irtisanomisia alalla, Ziessler sanoo.
Ajoneuvon käyttöönottopäivä ei jatkossa enää kerro katsastusajankohtaa, vaan se määräytyy edellisen katsastuksen mukaan. Asiakas voi kuitenkin tuoda autonsa katsastukseen määriteltyä päivämäärää aiemminkin, jos hän on esimerkiksi myymässä autoaan.
Ziesslerin mukaan tätä kuluttajansuojaa parantavaa mahdollisuutta on hyödynnetty vasta vähän.