Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot vuodelta 2018. Viime vuosien tapaan autoja hylätään eniten etuakseliston, jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä jarruvikojen vuoksi. Ensimmäisen kerran katsastukseen tulevista autoista hylättiin keskimäärin 3,1 prosenttia.
Uusimpia autoja hylätään eniten jarruista löytyvien vikojen ja puutteiden vuoksi. Vanhempia autoja taas hylätään eniten etuakseliston takia. Myös jousituksessa ja iskunvaimennuksessa löytyvät viat ovat yleinen hylkäysperuste.
Lue myös: Uudet autot kuluttavat 39 % enemmän polttoainetta kuin valmistajat kertovat
Vuonna 2018 katsastukseen saapuneiden autojen hylkäyksien osuus ei muuttunut merkittävästi viime vuosista, vaikka katsastuksen arvosteluperusteita on muutettu. Käytännössä toukokuussa 2018 voimaantulleet lainsäädäntömuutokset näkyvät muun muassa siinä, että huonokuntoiset renkaat saadaan nopeammin pois liikenteestä.
Viime vuoden tapaan katsastustilastoissa on mukana mallikohtaiset ajokilometrit. Tämä mahdollistaa mallin hylkäysten osuuden ja vikatilastojen suhteuttamisen mallilla keskimäärin ajettuihin kilometreihin. Uutuutena katsastustilastoissa löytyy korjauskehotuksiin, hylkäyksiin ja ajokieltoihin johtaneiden vikojen lukumäärät käyttöönottovuosittain, mallisarjoittain ja vikakohteittain.
Tiedot löytyvät Traficomin tilastotietokannasta.
Katsastusvälien uudistus ei juuri näkynyt katsastuspäätösten määrässä
Toukokuussa 2018 Suomessa astuivat voimaan uudet katsastusvälit. Ne harventavat katsastusväliä: ensimmäinen katsastus suoritetaan 20.5.2018 jälkeen käyttöönotetuille autoille nelivuotiaana, jonka jälkeen määräaikaiskatsastuksessa tulee käydä joka toinen vuosi, kunnes auto on kymmenvuotias. Yli 10-vuotias auto tulee katsastaa vuosittain.
Uudistus ei näkynyt juurikaan katsastuspäätösten määrässä. Vuodesta 2018 henkilöautojen määräaikaistarkastuksista hylkäykseen päätyi 25,2 prosenttia, mikä on prosentin verran vähemmän kuin vuonna 2017.
Hylkäykseen johtaneiden vikojen määrät ovat lisääntyneet katsastuksen arvosteluperusteiden muutoksen jälkeen valaisimien ja sähkölaitteiden osalta, kuten myös koeajoon ja näkyvyyteen liittyvissä tarkastuskohteissa. Hylkäyksiä tuli viime vuoteen verrattuna enemmän esimerkiksi lähivalosta, etuvalosta sekä tuulilasin kunnosta.
Lue myös: Auton pieninkin vika kannattaa korjata heti – muutoin autosta voi kehittyä todellinen vikapesäke
Yhä useampi auto ajokieltoon
Ajokieltoihin määrättyjen autojen määrä nousi viime vuoden kolmesta kahteentoista tuhatta katsastusta kohden. Ajoneuvon ajokieltoon vaikuttivat liian pieni urasyvyys (alle 1,6 millimetriä), jarrunesteen vuoto sekä huomattava jarrujen puoltaminen tai tehottomuus. Jarruihin liittyviä arvosteluperusteita tarkennettiin viime vuodesta, mikä näkyy jarruvikojen vuoksi ajokieltoon määrättyjen autojen määrän kasvuna.
– Renkaiden ja jarrujen kunto on suoraan liikenneturvallisuuteen vaikuttava asia, mihin jokaisen autoilijan tulee kiinnittää huomiota, esimerkiksi renkaiden kunto on hyvä tarkistaa säännöllisesti, painottaa erityisasiantuntija Teemu Toivanen Traficomin tiedotteessa.
Muutoksen voimaantulosta vuoden loppuun mennessä ajokieltoon johtavia vikoja havaittiin noin 15 600 kappaletta, kun vastaavana ajankohtana vuonna 2017 ajokieltoon johtavia vikoja havaittiin noin 4 000.
Lue myös: Käytetty auto kiikarissa? Näin vältät yleisimmät miinat: "Täysin ostajan vastuulla"
Lähde: Traficom