Katsastuksessa hylättyjen autojen osuus laski viime vuonna edellisvuoteen verrattuna, kertoo Traficom.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kertoo tiedotteessaan, että ensimmäiseen katsastukseensa tulevista autoista hylätään nykyisin yhä harvempi.
– On mielenkiintoista huomata, että harventuneesta katsastusvälistä huolimatta hylkäysprosentit eivät ole lähteneet nousuun, toteaa Traficomin liikennekelpoisuustiimin vetäjä Teemu Toivanen.
Uudet henkilö- ja pakettiautot on pitänyt toukokuusta 2018 alkaen katsastaa ensimmäisen kerran viimeistään neljän vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä. Tämän jälkeen auto on katsastettava joka toinen vuosi, ja vasta yli kymmenvuotiaat autot vuosittain.
Lue myös: Kiikarissa noin 10 vuotta vanha auto? Näin vanhoille suosikeille käy katsastuksessa nyt
Hylkäykset laskussa
Vuonna 2020 määräaikaiskatsastetuista 3–15-vuotiaista autoista hylättiin 19,5 prosenttia, mikä oli 1,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2019.
Kaikista määräaikaiskatsastuksista – siis myös yli 15-vuotiaat autot huomioiden – hylättiin 26,2 prosenttia, kun vuotta aiemmin lukema oli 27 prosenttia.
Ensimmäistä kertaa katsastetuista autoista hylkäyksen sai 2,9 prosenttia, edellisvuonna 3,1 prosenttia.
Näistä syistä leima jää saamatta
Traficomin mukaan autoja hylätään edelleen kaikkein eniten etuakseliston vikojen vuoksi. Uudemmissa autoissa korostuvat myös käyttöjarruun liittyvät viat, kun taas vanhempia autoja hylätään runsaasti jousitukseen, iskunvaimennukseen ja seisontajarruun liittyvien vikojen vuoksi.
Korjauskehotuksia annetaan selvästi eniten valaisimiin ja sähkölaitteisiin liittyvistä puutteista.
– Yhteensä ajokieltoon johtavia vikoja löydettiin noin 21 000 eli noin prosentissa katsastuksista, mikä on todella vähän verrattuna katsastuksen kokonaismäärään. Yleisimmät syyt ajokieltoon olivat seisonta- ja käyttöjarrut sekä renkaiden huono kunto. Monesti yhdestä autosta löytyy useita vikoja, kertoo Toivanen.
– Ennen katsastusta on hyvä tarkastaa esimerkiksi se, että auton kaikki valot toimivat ja että renkaissa on riittävästi kulutuspintaa. Näillä pienillä tarkastustoimilla pystyy itse vaikuttamaan siihen, että autoa ei hylätä katsastuksessa, Toivanen toteaa.
Lue myös: Kova hylkäysprosentti: Suomen myydyin auto onkin varsinainen vikapesä – kilpailijat paljon vähävikaisempia
Lähde: Traficom