Katsastusala odottaa alkavaa kevättä poikkeuksellisen kiinnostuneena. Alalla toimivien yritysten taloustilanteen pelätään kärsivän uudesta katsastuskäytännöstä.
Taustalla on viime vuoden toukokuussa aloitettu uusi katsastusaikavälikäytäntö, joka harventaa yksityiskäytössä olevien henkilö- ja pakettiautojen sekä raskaiden nelipyörien määräaikaiskatsastusväliä nykyisestä.
”Uskon, että moni yrittäjä tarkkailee asemansa tunnuslukuja erityisen tarkkaan”, sanoo Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liiton (YKL) toiminnanjohtaja Björn Ziessler.
”Muutokset alkavat vaikuttaa ensi toukokuussa. Liikevaihdot pienenevät ja tulokset saattavat heiketä. Varmasti aloitetaan erilaisia irtisanomis- ja lomautusmenettelyjä, jotta ylipäänsä selvitään tilanteesta. Olen ihan varma, että näitä asioita mietitään paljon.”
Ziesslerin mukaan alalta kuitenkin saa yhä voin leivän päälle.
”Pienemmilläkin toimijoilla olosuhteet voivat olla ihan kelvolliset.”
”Enää ei kuitenkaan näy jälkeäkään niistä viime vuosien syytöksistä liittyen hurjaan voiton tavoitteluun. Katsastusala on normaalia liiketoimintaa.”
Kilpailu painanut hintoja
Paikallinen kilpailu on laskenut määräaikaiskatsastusten hintoja paikoitellen jopa alle 20 euroon, ilman lakisääteisiä mittauksia. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin (entinen Trafi) mukaan etenkin etukäteen varattujen katsastusten ja päästömittausten pakettihinnat ovat laskeneet vuodesta 2013 yli 15 prosenttia.
”Kyllä se tuntuu jotenkin omituiselta, jos katsastus maksaa saman verran kuin parturissa käynti. En mitenkään väheksy partureita, mutta katsastusalalla investointikustannukset ovat kuitenkin toisentyyppisiä, samoin koulutus- ja pätevyysvaatimukset”, Ziessler sanoo.
”Meidän mielestämme olisi tärkeää, että paikkakunnasta riippumatta asiakas saisi autostaan samanlaisten päätöksen. Jos pätevyysvaatimuksia ja hintoja lasketaan ja toimijoiden määrä nousee, miten varmistetaan, ettei asiakkaita kohdella eriarvoisesti?” Ziessler miettii.
Hän toivoo yrittäjien kiinnittävän huomiota myös asiakkaalle annettavaan palautteeseen.
”Sillä on oikeasti vaikutusta, mitä ja millä tavalla katsastaja kertoo auton mahdollisista vioista ja hyvistä puolista. Niiden ansioista asiakas saattaa säästää pitkän pennin ennen seuraavaa katsastusta”, Ziessler toteaa.
Näin katsastusvälit harvenevat
Uusi, 20.5.2018 voimaan tullut katsastussääntely harventaa yksityiskäytössä olevien henkilö- ja pakettiautojen sekä raskaiden nelipyörien määräaikaiskatsastuksia.
Uudet autot ja raskaat nelipyörät on katsastettava jatkossa ensimmäisen kerran nelivuotiaana ja sen jälkeen joka toinen vuosi kymmeneen vuoteen asti. Tämän jälkeen ne on katsastettava vuosittain.
Ajoneuvot, jotka on otettu käyttöön ennen 20.5.2018, siirtyvät uuteen aikaväliin, kun ne katsastetaan ensimmäisen kerran uusien säädösten voimassaoloaikana.