Assassin´s Creed pelisarjaan kuuluva Assassin´s Creed Syndicate on hiljattain kauppojen hyllyille tupsahtanut Ubisoftin toimintapeli.
Pelissä taistellaan vihollisia vastaan viktoriaanisen ajan Lontoossa ja tehtävänä on pelastaa ihmiset köyhyydeltä ja korruptiolta. Pelaajalla on ohjattavanaan sisarpari Jacob ja Evie Frye.
Tässä jutussa keskitytään varsinaisen pelikokemuksen sijaan siihen, että miten todenmukaisesti pelin kehittäjät ovat onnistuneet vangitsemaan 1800-luvun maailman.
Allekirjoittanut kokeili peliä ja se toi vahvasti mieleen Sherlock Holmes -tarinoista tehdyt filmatisoinnit. Ympäristöt ja pelissä esiintyvät hahmot on onnistuttu mallintamaan yksityiskohtaisesti ja uskottavan oloisesti – ainakin 1800-lukua tuntemattoman silmin katsottuna.
Pelimaailman perinpohjaisen uskottavuuden puntaroimiseksi tarvitaankin todellista viktoriaanisen aikakauden asiantuntemusta. MTV Uutiset pyysi arvioita 1800-luvun kirjallisuuden asiantuntijalta, dosentti Maria Saleniukselta. Hän toimii brittiläisen kirjallisuuden yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston Nykykielten laitoksella.
Salenius perehtyi pelistä julkaistuihin esittelyvideoihin. Hän toteaa, että pelin esittämä Lontoo on hyvin vakuuttava.
– 1800-luvun kirjallisuus on jättänyt paljon valaisevaa aikalaiskuvausta, jonka perusteella meille muotoutuu käsitys viktoriaanisesta kuvamaailmasta. Mielestäni pelimaailma herättää taitavasti henkiin Lontoon kaupunkinäkymän ja tunnelman ja vastaa hyvin kirjallisuuden luomia odotuksia, Salenius toteaa.
Salenius viittaa viktoriaanisen ajan tunnelman luojina tuttuihin klassikkoteoksiin, kuten Mary Shelleyn Frankensteiniin, Bram Stokerin Draculaan, Charles Dickensin kaupunkikuvauksiin ja myös Arthur Conan Doylen Sherlock Holmes –tarinoihin.
1800-luvun Lontoo on usein kuvattu tumman harmaana paikkana. Salenius nostaa esiin, että Assassin´s Creed Syndicaten pelimaailmassa vaikuttaisi olevan kuitenkin mukana myös valoisampi Lontoo, jossa näkyy kaupungin kauneus ja arkkitehtuuri.
– Historialliset rakennukset on erittäin tarkasti ja huolellisesti toteutettu. Kaupunkiin sijoitetussa arkielämässä on myös runsaasti aidon vaikutelman antavia historiallisesti oikeita yksityiskohtia.
Saleniuksen mukaan on viehättävää, että osa pelin henkilöistä on historiallisesti oikeita ja aikakaudelleen keskeisiä hahmoja. Näistä todettakoon vaikkapa Charles Darwin, Florence Nightingale ja kuningatar Victoria.
– Historialliset henkilöt on toteutettu tunnettujen yleistysten pohjalta ja ovat siksi ehkä hieman karikatyyrien kaltaisia. Tärkeintä on ehkä kuitenkin, että ne perustuvat tunnistettaviin kuviin ja kuvauksiin, pohtii Salenius.
Myös muut pelin hahmot ja katunäkymät tuntuvat Saleniuksesta 1800-luvun Lontooseen sopivilta, mutta hän huomauttaa, että pelaajan ohjaamat kaksoset eivät kuitenkaan olemukseltaan istu aikakauteen.
– Mutta näin täytyy toki ollakin, jotta nykyajan pelaaja voi samastua peliin. Kyseisen aikakauden edistyksellisin nainen lienee ollut Florence Nightingalen luokkaa, ja häntä olisi vaikea nähdä näissä taistelukohtauksissa, pohtii Salenius.