Kuluttajariitalautakunta ruoti tapausta viime marraskuussa esitellyssä päätöksessä.
Kuluttaja osti autoliikkeeltä huhtikuussa 2024 Mercedes-Benz E 300 -henkilöauton 61 989 eurolla. Kauppasopimuksen ja myynti-ilmoituksen mukaan auto oli otettu käyttöön heinäkuussa 2023.
Auton matkamittarissa oli kuluttajan mukaan 35 750 kilometriä. Kauppaa rahoitettiin osamaksusopimuksella.
Ostajan perusteluissa kerrotaan, että auto oli myynti-ilmoituksen ja kauppasopimuksen mukaan otettu käyttöön 1.7.2023, mutta rekisteritietojen mukaan sittemmin ilmeni, että käyttöönottopäivä olikin 20.12.2022.
Kuluttaja vaati liikkeeltä aluksi hyvitystä 2 875 euroa.
Vaatimuksen perusteluissa viitataan auton käyttöönotosta annettuun virheelliseen tietoon, ja siihen sisältyy 2 500 euroa hinnanalennusta sekä 375 euroa korvausta omasta työajasta.
Myyjä oli maksanut hyvitystä virheestä 1 000 euroa, ja tarjosi myös lisäturvaa kahdeksi vuodeksi veloituksetta. Lisäturvan arvo on 1 399 euroa.
Kuluttaja sai myöhemmin asiantuntijaliikkeeltä tiedon, että auto on vuosimallia 2022 eikä vuoden 2023 mallia. Tästä hyvästä hän vaatii 10 000 euroa hyvitystä tai kaupan purkamista.
Kuluttajan mukaan asiaa ei ole sovittu, vaikka myyjä maksoi 1 000 euroa.
Autoa siis markkinoitiin vuoden ikäisenä, mutta todellisuudessa se olikin puolitoista vuotta vanha. Tästä johtuen myös tehdastakuun voimassaoloaika lyheni vastaavasti.
Lue myös: Autokaupat poikivat viime vuonna eniten valituksia Kuluttajariitalautakuntaan
Myyjäliike kiistää vaatimuksen
Myyjä kiistää kuluttajan vaatimuksen. Myyjän vastauksessa kuitenkin myönnetään, että auton käyttöönottopäivä ilmoitettiin virheellisesti.
Myyjän mukaan tällä ei ole kuitenkaan vaikutusta auton ominaisuuksiin, markkina-arvoon tai hintaan.
Käsittelyn alussa myyjä totesi, että vuosimalli oli myyjän tietojen mukaan ilmoitettu oikein. Myyjän mukaan ei ole näyttöä siitä, että auto eroaisi kaksi viikkoa myöhemmin valmistetusta autosta. Kuluttaja myös hyväksyi 1 000 euron hyvityksen.
Arvon kannalta merkitystä
Osapuolet ovat eri mieltä siitä, onko kyseessä myyjän vastuulla oleva kaupan kohteen virhe ja mikä on myyjän vastuun määrä.
Lautakunta on käyttänyt ratkaisussa selvitystä, jonka mukaan on ilmeisesti riidatonta, että myyjä oli ilmoittanut väärin sekä käyttöönottopäivän että vuosimallin.
Koska auto ei ole vuoden 2023 mallia, vaan vuoden 2022 mallia, ja se oli otettu käyttöön runsaat puoli vuotta kerrottua aiemmin, kaupan kohde on virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla.
Lautakunta toteaa, että myyjäliikkeen on maksettava ostajalle 4 500 euroa hinnanalennuksena. Oman ajan käytön ei katsota olevan korvattavaa vahinkoa, eikä näyttöä kuluttajan työansion menetyksestä ole.
Lautakunta arvioi, että autossa ilmenneellä virheellä on ollut huomattava merkitys auton arvon kannalta. Lautakunta katsoo, että kuluttajalla on oikeus myös purkaa kauppa.
Lautakunta toteaa myös, että kuluttajalle on syntynyt autosta käyttöhyötyä, josta hänen on maksettava myyjälle kohtuullinen korvaus.
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksia, eikä niitä ole pakko noudattaa.
Lue myös:
Vähän ajetun Mersun hybridiakku hajosi, autoilija vaati hyvitystä – Kuluttajariitalautakunnalta yksipuolinen päätös
Jalankulkijat ry:n varapuheenjohtaja pöyristyi autoilijoiden käytöksestä – näin kommentoi poliisi
Katso myös: Toimi näin, jos käytetty auto ei vastaa sovittua
1:25Jos käytetyssä autossa on vikaa, milloin voi vaatia kaupan purkamista?
Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!
Lähde: Kuluttajariitalautakunta