Käytettyjä autoja myyvä Kamux-ketju kertoi hyvästä tuloksesta poikkeustilanteesta huolimatta. Toimitusjohtajan mukaan yhtiössä on varauduttu myös toiseen aaltoon.
Autokauppa tunsi koronapandemian keväällä nahoissaan, mutta käytettyjen autojen kauppaan keskittyvä Kamux kertoi kasvattaneensa liiketulostaan.
Kamuxin oikaistu liikevoitto nousi 6,8 miljoonaan euroon huhti-kesäkuussa. Vuodentakaisella vertailukaudella liikevoitto oli 6,7 miljoonaa euroa.
Toimitusjohtaja Juha Kalliokosken mukaan kannattavuutta onnistuttiin parantamaan nopean reagoinnin ja joustavan liiketoimintamallin avulla.
– En olisi uskonut, että voimme näin hyviä tuloksia tänä päivänä esittää, Kalliokoski kertoi tulostilaisuudessa.
Suomessa liikevaihto supistui 7,5 prosenttia. Saksassa se kasvoi 17 prosenttia.
– Saksa on ollut näistä maista kaikkein haasteellisimmassa tilanteessa, joten siihen nähden tämä on upea kasvu.
Ruotsissa koronapandemiaan liittyvät rajoitteet olivat Suomea ja Saksaa lievempiä, mutta vaikuttivat kuitenkin ihmisten liikkumiseen ja käyttäytymiseen. Siellä liikevaihto kasvoi lievästi ja kannattavuus oli edellisen vuoden tasolla.
Käytettyjen autojen kauppa on Kalliokosken mukaan uusien autojen kauppaa vakaampaa kriisistä toiseen, ja niin on käynyt myös nyt.
Suomessa autoja myytiin kutakuinkin saman verran kuin vertailuneljänneksellä, mutta niiden keskihinta oli alhaisempi.
– Haluttiin nopeampi varaston kierto ja tällaisena aikana tuumittiin, että asiakkaita on enemmän ostamassa edullisempia autoja, Kalliokoski sanoi.
– Tuli paljon tilanteita, että haluttiin vaihtaa halvempaan.
Valmiina toiseen aaltoon
Pandemian aikana on Kalliokosken mukaan keskitytty tehokkaaseen kulujenhallintaan. Lisäksi asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuteen on panostettu. Hallinnossa on otettu käyttöön etätyöt.
Esimerkiksi Saksassa tiukat rajoitukset jatkuvat yhä ja asiakkaiden määrää liikkeissä on rajoitettu.
Kalliokosken mukaan yhtiö on hyvässä asemassa myös mahdolliseen koronan toiseen aaltoon. Käytettyjen autojen kauppaan hän ei odota kovaa iskua.
– Tähän liittyy myös se, että ulkomaanmatkailu on vähentynyt, ja silloinhan ihmiset liikkuvat kotimaassa. Julkisen liikenteen käyttäminen voi olla kyseenalaista. Moneen perheeseen on hankittu esimerkiksi toinen auto, ja usein se on käytetty.
Keskeisessä roolissa on digitaalisuus. Asiakkaiden ei tarvitse tulla ostoksille liikkeisiin. Kamux kertoi kolmen maan verkkosivustoilla käyvän kuukaudessa yli 800 000 vierailijaa.
Vaikka yhtiö kertoi jo maaliskuussa, ettei välttämättä yllä keskipitkän aikavälin tavoitteisiin tänä vuonna, pitkän tähtäimen visio on yhä sama.
– Koronasta huolimatta visiona on olla Euroopan ykkönen käytettyjen autojen vähittäiskaupassa. Häiriöitä tulee jatkossakin, mutta meidän katse on tulevassa. Olemme kasvuyhtiö.