Koko maailmaa riepottelevalla koronaviruskriisillä voi olla merkittäviä vaikutuksia yksityisautoilun suosioon ja sitä kautta myös päästötavoitteiden saavuttamiseen.
Verkon kauppapaikka Tori.fi selvitti huhtikuun lopussa suomalaisten asenteita yksityisautoiluun. Tuloksista voi päätellä koronavirusepidemian muuttaneen monen suhtautumista yksityisautoiluun aiempaa myönteisemmäksi.
Sekä yksityisautoilun suosion kasvua että uusien autojen myynnin hidastumista voidaan pitää valitettavana kehityksenä päästötavoitteita ajatellen.
Lue myös: Käytetty dieselautoko huono sijoitus? Kattia kanssa! Saksassa hinnat nousussa ja kauppa käy
Omasta autosta nyt vaikeampi luopua
Sen lisäksi, että koronavirus on aiheuttanut valtavan loven lentomatkustamiseen, ovat vaikutukset nähtävissä myös arkisemmassa joukkoliikenteessä.
Torin kyselyyn vastanneista suomalaisista autonomistajista liki kolmannes kertoi, että koronakriisi on tehnyt omasta autosta luopumisesta nyt aiempaakin vaikeampaa.
Tilastokeskuksen mukaan suomalaiset tekivät vuonna 2018 hieman yli neljä miljoonaa ulkomaanmatkaa lentäen, kun taas kotimaan junaliikenteen kaukoliikenteessä ylitettiin 13 miljoonan matkan raja.
Joka kolmas Torin kyselyyn vastannut aikoo kuitenkin matkustaa koronakriisin jälkeen aiempaa vähemmän joukkoliikennevälineillä. Yhä useampi myös kertoi tekevänsä jatkossa ulkomaanmatkojakin aiempaa todennäköisemmin henkilöautolla.
Toinen autoilun suosiota edistävä tekijä on polttoaineen tämänhetkinen hinta. 40 prosenttia suomalaisista sanoo totuttua huokeamman menoveden nostavan yksityisautoilun kiinnostavuutta.
Uusien autojen myynti takkuilee, käytetyt porskuttaa
Vaihtoautoketju Sakan toimitusjohtaja Eero Poukkula kertoi MTV Uutisille viime viikolla, että epidemian alkuvaiheessa käytettyjen autojen myynti hieman notkahti, mutta tällä hetkellä autoja menee kaupaksi jopa 15 prosenttia enemmän kuin viime vuoden huhtikuussa.
J. Rinta-Joupin myyntijohtajan Markku Ala-Hakunin mukaan käytettyjen autojen kaupassa onkin tällä hetkellä ostajan markkinat.
– Vaikka huhtikuu yllättikin meidät positiivisesti, on vaihtoautoja tällä hetkellä markkinoilla enemmän kuin kysyntää. Luonnollisesti tällainen tilanne suosii aina ostajaa, Ala-Hakuni kommentoi yhtiönsä tiedotteessa viime viikolla.
Samanaikaisesti uusien autojen myynti ottaa kovasti osumaa. Ensirekisteröinneissä tämä näkyy muutaman kuukauden viiveellä, sillä huhtikuussa rekisteröitiin pääosin alkuvuodesta tilattuja autoja.
– Uudet ensirekisteröinnit lähes puolittuvat lähikuukausien aikana, sillä uusien autojen asiakastilaukset ovat viime viikkojen aikana olleet alempana kuin kertaakaan 2000-luvulla, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio totesi maanantaina.
Autoala on huolissaan myös päästöistä, joiden vähentämistä koronavirustilanne tulee häiritsemään. Romutusikäisten autojen hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin 170 g/km. Uusien tänä vuonna ensirekisteröityjen autojen päästöt ovat olleet keskimäärin 107 g/km.
Mikäli ensirekisteröintien määrää ja autokannan kiertonopeutta ei saada lisättyä, uskotaan autoalalla päästöjen alenemiskehityksen hidastuvan merkittävästi.
Lähteet: Tori.fi, Autoalan Tiedotuskeskus, J. Rinta-Jouppi
Lue myös: Korona vei ruuhkat, Ferrari-kuski näki tilaisuutensa tulleen: Päästeli yli 370 kmh yleisellä tiellä