Autokauppa pyrkii pysyttelemään pinnalla digitaalisten palveluiden, aggressiivisen hinnoittelun sekä lomautusten avulla.
Koronavirus on uusien autojen kaupan ohella halvauttanut myös kotimaisen käytettyjen autojen kaupan ennennäkemättömällä tavalla.
Maaliskuun viimeisellä viikolla kauppiaat kirjasivat lähes koomaan verrattavia lukuja eri puolilla Suomea.
Lue myös: ”Nyt ei voi kilauttaa kaverille ja kysyä” – autoala aivan ennennäkemättömän haasteen edessä
Kolmasosa kertoi myynnin pudonneen 70 prosentilla verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Yli 40 prosentin kohdalla käytettyjen autojen myynti oli pudonnut puoleen edellisvuoden lukemista.
Yhteensä kaksi kolmasosaa vastanneista oli siis joutunut tilanteeseen, jossa koronaviruksen aiheuttama poikkeustila oli leikannut menekkiä vähintään puoleen.
Viidennes kauppiasta kertoi myyntinsä vajonneen 30–50 prosentilla. Tämä kertoo, kuinka nopeasti ja syvälle suomalainen autokauppa on koronaviruksen vuoksi vajonnut.
Poikkeuksellinen kaksoisisku
Yleisen nyrkkisäännön mukaan uusien autojen kauppa ottaa taloudellisen taantuman tullen ensi-iskun, jonka jälkeen horros leviää viiveellä käytettyjen autojen puolelle. Nyt autokauppa on poikkeuksellisesti kokenut kaksoisiskun, kun kysyntä on romahtanut samanaikaisesti sekä uusien että käytettyjen autojen puolella.
– Kyllä tämä on yllätys, jollakin lailla vielä ymmärsin uusien autojen tilausten nopean heikentymisen. Mutta vaihtoautojen kohdalla pudotus on kyllä jyrkempi kuin osasin odottaa, Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa luonnehtii.
Autoalan keskusliiton kyselyyn vastasi yli 110 jäsenyritystä. Yritykset vertasivat 23.–27. maaliskuuta väliin osuvan arkiviikon myyntiä edellisvuoden vastaavan viikon myyntiin.
Rissan mukaan noin 90 prosenttia alan yrityksistä on jo käynnistänyt lomautuksia kokevat yt-neuvottelut.
Lue myös: Suomen autokaupasta iskettiin tiskiin kammottava arvio: "Kyse on kokonaisvaltaisesta kriisistä"
– Monen yrityksen osalla kassakriisi kolkuttaa oven takana. Toivomme hallitukselta hyviä päätöksiä kehysriihessä, jotta pääsemme tämän rotkon yli, hän sanoo.
Kassavirtaa tyhjennysmyynnillä
Kaakkois-Suomen alueella toimiva perheyritys Auto-Suni on koronaepidemian paineissa päätynyt täysin poikkeukselliseen ratkaisuun.
Toimitusjohtaja Ville Sunin mukaan käytettyjen autojen varasto on kokonaisuudessaan pantu tyhjennysmyyntiin.
Pinteestä pyritään selviämään aggressiivisen hinnoittelun, aggressiivisten korkotarjousten ja kotiinkuljetusten yhdistelmällä. Sunin mukaan mitään vastaavaa ei aiemmin ole koettu, tyhjennysmyyntien sijaan kootaan yleensä tässä vaiheessa autoja kesäkuukausien myyntiä varten.
– Mutta nyt tilanne on toinen. Kassan pitää kilistä jotta kyetään palkat maksamaan ja saadaan kassavirta pysymään yllä, Suni toteaa.
Tähän mennessä tulokset ovat olleet rohkaisevia. Käytettyjen autojen myynti koheni lähes 40 prosentilla 110 autoon viime vuotiseen vastaavaan aikaan verrattuna.
Sen sijaan uusien autojen kohdalla kysyntä sakkasi kolmanneksella.
– Ei tässä oikein voi henkseleitä paukutella. Töissä on 40 prosenttia vähemmän myyjiä ja heillä on kyllä kädet täynnä töitä, hän kuvailee.
Hänen mukaansa koronan aiheuttamat varotoimet käynnistettiin maaliskuun puolessavälissä, jolloin ensimmäiset myyjät jouduttiin lähettämään talvi- ja kesälomille.
– Tässä tilanteessa digikanavien ja hinnoittelun merkitys korostuu erittäin voimakkaasti, ja olemme panostaneet molempiin. Myymme autoja eri puolille Suomea ja meillä on myös kotiinkuljetuspalvelu, hän kertoo.
”Kiinnostus autoihin ei häviä minnekään”
Vehon vaihtoautoliike Vaihtoplussan ketjujohtaja Pertti Nieminen on joutunut todistamaan kysynnän ennätysnopeata kutistumista.
– Viimeisen puolentoista viikon aikana myynti on puolittunut. Kyllä tähän osattiin varautua oikeastaan saman tien kun epidemia Suomessa lähti liikkeelle, sen verran huonosti yrityksillä alkoi mennä, hän sanoo.
Nieminen arvioi, että kriisi on iskenyt poikkeuksellisen syvältä.
– Näyttäisi siltä, että kaikki alan toimijat ovat tähän tilanteeseen hyvin nopeasti reagoineet kun myynnin lasku on ollut näin raju. Nyt ei isketä vasaralla, nyt tulee lekalla, Nieminen kuvailee.
Lue myös: Koronavirus ei häiritse Ladojen valmistusta – tuotanto pyörii työntekijöiden tartunnoista huolimatta
Niemisen mukaan poikkeustila korostaa aivan uudella tavalla digitaalisten palveluiden merkitystä.
– Se on tasan näin. Kiinnostus autoihin ei ole hävinnyt mihinkään ja nyt ihmisillä on aikaa surffata nettiportaaleissa. Se joka kykenee palvelemaan asiakasta etänä säilyttää vielä toimintakykynsä, hän tiivistää.
Digitaaliset palvelut korostuvat
Viime vuosien kasvuyrityksenä tunnettu Suomen Autokauppa Oy Saka yllättää myönteisesti autokaupan hiljentyneessä näkymässä.
Sakan maaliskuun myynti on säilynyt käytännössä ennallaan.
– Vertailukelpoisten liikkeittemme myynti on pysynyt täysin ennallaan vuoden takaiseen verrattuna. Myimme maaliskuussa noin 1 800 käytettyä autoa, toimitusjohtaja Eero Poukkula kertoo.
Poukkula kertoo, että yrityksen tarjoamien verkon ja digitaalisten palveluiden merkitys on korostunut poikkeustilan myötä.
– Tätä toimintaa olemme olleet voimakkaasti kehittämässä ja varmasti se on yksi auttava tekijä tässä tilanteessa, hän sanoo.
Kivijalkaliikkeiden kävijämäärät ovat hänen mukaansa silmämääräisesti olleet laskussa.
– Samaan aikaan kotitoimitusten määrä ja verkossa tapahtuvan etäkaupan määrät ovat olleet kasvussa, tosin en lonkalta tarkkoja kasvumääriä pysty heittämään.
Lue myös: Autoilija, onko sinulla tylsää? Nyt on täydellinen aika tehdä nämä toimenpiteet!