Ruotsalaisvalmistaja siirtyy maaliskuussa brittikomentoon.
Ruotsalaisen autovalmistaja Volvo Carsin toimitusjohtaja vaihtuu. Yhtiön hallitus on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajaksi brittiläisen Jim Rowanin. Rowan astuu uuteen tehtäväänsä maaliskuun 21. päivä.
Toimitusjohtajavaihdos oli odotettu, mutta toteutuu nyt hieman aiemmin kuin mitä yhtiö alun perin tiedotti. Volvo oli aiemmin ilmoittanut, että yhtiötä vuodesta 2012 johtanut Håkan Samuelsson, 70, jättäisi tehtävänsä vuoden 2022 lopulla. Samuelsson nousi Volvo Carsin hallitukseen jo vuonna 2010, kun sen nykyinen pääomistaja, kiinalainen Geely, osti yhtiön.
Uudeksi toimitusjohtajaksi nouseva Rowan toimii nykyisin yhdysvaltalaisen Ember Technologiesin toimitusjohtajana ja hallituksen puheenjohtajana. Yhtiö valmistaa mukeja, joiden lämpötilaa voi säädellä älypuhelimella pitäen näin esimerkiksi kahvin lämpimänä mukissa.
Lue myös: Oho! Volvo tekee perusteellisen muutoksen autojensa nimiin – tämä malli ristitään uusiksi ensimmäisenä
Emberillä Rowan ehtii olla hieman yli vuoden. Tätä ennen hän teki kahdeksan vuotta kestäneen uran brittiläisen elektroniikkavalmistaja Dysonin operatiivisena johtajana ja myöhemmin toimitusjohtajana.
Rowan kertoo itse LinkedIn-sivullaan johtaneensa Dysonin digitaaliseen käänteeseen.
Ennen uraansa Dysonilla Rowan oli BlackBerry-älypuhelinta valmistaneen Research in Motionin operatiivinen johtaja.
"Tavaramerkkimme ja arvomme kuuluvat Ruotsiin"
Samuelsson on pitkän linjan vaikuttaja ruotsalaisessa autoteollisuudessa. Hänen ensimmäinen työpaikkansa oli auton pesijänä, mutta varsinainen ura käynnistyi Saab-Scanialla, ja sittemmin hän eteni Scaniassa varakonsernijohtajaksi. Scanian jälkeen hän siirtyi saksalaiseen MAN-konserniin ja nousi koko konsernin johtajaksi vuonna 2005.
Tuosta tehtävästä hän sai potkut marraskuussa 2009. Vuonna 2010 hänet valittiin Volvo Carsin hallitukseen ja vuonna 2012 sen toimitusjohtajaksi.
Samuelssonin sydämen on kerrottu sykkivän Ruotsille ja Volvolle. Kun Volvo viime syksyn lopussa listattiin Tukholman pörssiin Samuelsson korosti päivän olevan merkittävä.
Lue myös: Volvo-pomo löi pöytään hurjan näkemyksen yhtiönsä tulevaisuudesta: "Käy samoin kuin kännyköiden kanssa"
– Tuntuu täysin oikealta olla listattuna Tukholmassa. Meidän tavaramerkkimme ja arvomme kuuluvat Ruotsiin, Samuelsson sanoi Dagens industrille kaupankäynnin alettua Volvo Carsin osakkeella.
Ruotsin mediassa onkin piirretty kuvaa, että Volvo Carsin itsenäinen listautuminen Tukholmaan on ollut Samuelssonin ja kiinalaisen pääomistaja Geelyn kädenvääntöä.
Lehtitietojen mukaan Samuelsson valmisteli listautumista jo vuonna 2017. Hanke ei tuolloin kuitenkaan edennyt, vaan vuonna 2020 Geely suunnitteli fuusiota Volvon kanssa.
Fuusiovalmistelua johti juuri Samuelsson, joka myöhemmin ilmoitti, että ”me olemme ylpeitä Volvosta ja Geely on ylpeä Geelystä”.
– Meidän täytyy löytää tilanne, missä kaikkea ei panna yhteen ja näin luoda heikkoa motivaatiota, mikä johtaisi myynnin laskemiseen ja niin edelleen, Samuelsson arvioi myöhemmin Dagens industrille.
Uudella toimarilla riittää tehtävää
Volvon uusi toimitusjohtaja saa eteensä pitkän to do -listan. Se on perustamassa omaa akkutehdasta yhdessä Northvoltin kanssa, kehittämässä Teslan esimerkin mukaista keskustietokonejärjestelmää ja ottamassa niin fyysisiä kuin ennen kaikkea digitaalisia myyntikanavia omiin käsiinsä. Tavoitteena on, että vuonna 2025 yhtiö myisi itse puolet kaikista valmistamistaan autoista.
Volvo on lisäksi ilmoittanut luopuvansa polttomoottoreista ja valmistavansa vuonna 2030 ainoastaan sähköautoja. Brändinä Volvo on tunnettu turvallisuudesta ja yhtiön tavoitteena on, että sen autoilla ei tapahtuisi enää yhtään kuolemaan johtavaa onnettomuutta.
– Jos Volvo Cars onnistuu koko to do -listassaan, osakkeessa on huomattavaa potentiaalia. Mutta yhtiössä on tällä hetkellä huomattava toteutusriski. Kun ennen ipoa haastoin johtoa näillä kysymyksillä, he myönsivät riskin, mutta korostivat, että jos kaikki jättäisi tekemättä, riski olisi vieläkin suurempi. Ja siinä he ovat täsmälleen oikeassa, Ålandsbankenin osakesijoitusjohtaja Lars Söderfjell arvioi Kauppalehdelle viime marraskuussa.