Volkswagen-konsernin pääjohtaja saa jatkaa tehtävässään. Vastuita yhtiön johtoportaassa jaetaan kuitenkin uusiksi.
Saksalaisen autojätin Volkswagenin pitkällinen valtataistelu on vihdoin viimein päättynyt linnarauhaan. Tulilinjalla ollut konsernin pääjohtaja Herbert Diess saa jatkaa yhtiön peräsimessä, mutta uusitulla työnkuvalla.
Muutokset eivät vaikuta Volkswagenin suureen linjaan, joka lähtee yhtiön autovalikoiman voimakkaasta sähköistämisestä.
Konsernin brändijohtajan Ralf Brandstätterin urakulma etenee päinvastaiseen suuntaan. Jo viime vuonna hänelle siirrettiin Diessin vastuut yhtiön brändityön kehittämisestä.
Lue myös: Teslaa fanittavan Volkswagen-pomon palli heiluu – mitä Elon Musk teki saksalaisyhtiön johtajien kokouksessa?
Nyt Brandstätter istutetaan konsernin hallintoneuvostoon, minkä ohella hän ottaa tammikuun alussa vastuulleen täysin uuden Volkswagenin henkilöauto-yhtymän (Volkswagen Passenger Cars).
Lisäksi Diess luovuttaa Brandstätterille vastuut Kiinan-markkinasta ensi vuoden elokuun alusta. Vastapainoksi Diess saa salkkuunsa yhtiön ohjelmistoyksikön Cariadin, jolla on avainasema yhtiön teknologisen murroksen läpiviemisessä.
– Vastuunpuutetta ei voi valittaa – tunnen edelleen kantavani täyden vastuun yhtiöstä, Diess totesi.
Sopuisia lausuntoja
Volkswagenin sähköistämistä voimallisesti ajanut Diess joutui törmäyskurssille erityisesti konsernin työntekijöiden edustajien kanssa. Vertaukset Teslaan ja toiminnan tehostamista koskettelevat tulenarat lausunnot saivat ammattiyhdistyssiiven takajaloilleen – ja Diessin pallin heilumaan pahan kerran.
Hän sai kuitenkin vahvaa selustatukea konsernin omistavilta Piëchin ja Porschen suvuilta. Hänen asemastaan neuvoteltiin kaikesta huolimatta viikkojen ajan ennen kuin lopullinen ratkaisu saatiin keitettyä kokoon.
Nyt kriisi näyttää saaneen kaikille ainakin päällisin puolin soveliaan loppuratkaisun. Torstaina ammattiyhdistyksen edustaja Daniela Cavallo valoi asiaa koskevassa lehdistötilaisuudessa öljyä laineille.
Aiemmin Diessiä tämän tehostamislausuntojen vuoksi suominut Cavallo totesi olevansa tyytyväinen neuvotteluiden lopputulokseen.
Lue myös: Volkswagen rakentaa kreikkalaiselle saarelle jokaisen sähköautoilijan paratiisin
– En mitenkään toivo näiden kiistojen päätyvän julkisuuteen. Nyt meillä on olemassa hyvä suunnitelma josta voimme kaikki olla ylpeitä, hän sanoi.
Uusia toimintamalleja
Kuin varmuuden vakuudeksi yhtiön hallintoneuvosto esitteli torstaina ensi vuoden 159 miljardin euron investointisuunnitelmansa, joka nostaa rimaa yhdeksällä miljardilla kuluvaan vuoteen verrattuna.
Tavoitteeksi kerrotaan muun muassa Volkswagenin Euroopan-tehtaiden sähköistämisen kiihdyttäminen. Sähköautotuotantoon investoidaan niin ikään isosti, yhteensä 52 miljardia euroa mikä on noin puolet edellisvuotta enemmän.
Pääjohtaja Diessin mukaan päätökset heijastavat Volkswagenin vankkumatonta tavoitetta, joka on amerikkalaisen sähköautonvalmistajan Teslan ottaman etumatkan kurominen kiinni.
– Meistä tulee akkuvalmistaja, latausverkon hallinnoija, ohjelmistot tulevat näyttelemään entistä tärkeämpää osaa tuotannossamme… kehittelemme uusia liiketoimintoja joista avautuu uskomattomia tulevaisuudennäkymiä, Diess hehkutti.
Pääjohtajan mukaan pelkästään akkutuotannon liikevaihto tulee nousemaan 20 miljardiin euroon vuoteen 2030 mennessä.