Yhdysvaltalainen sähköautovalmistaja Rivian joutunee selittelemään myynti- ja markkinointijohtajansa potkuja oikeussalissa, ellei tapausta päädytä sovittelemaan suljettujen ovien takana.
Rivianin entinen myynti- ja markkinointijohtaja Laura Schwab ryöpyttää kovin sanoin entistä työnantajaansa, jonka hän on nyt haastanut oikeuteen syrjinnästä.
20 vuoden uran autoteollisuudessa tehnyt Schwab siirtyi startup-yhtiö Rivianille vuonna 2020 brittiläisen urheiluautomerkki Aston Martinin palveluksesta. Hän huolestui jo tuolloin Rivianin yhtiörakenteen ongelmista sekä konkreettisten tuotantosuunnitelmien puutteesta. Schwab ei myöskään uskonut, että yhtiö onnistuisi pitämään sijoittajille annetut lupaukset.
Schwab kuitenkin katsoi, että tämä oli hänelle loistava tilaisuus päästä kehittämään nollasta ponnistavaa yhtiötä ja käyttämään omaa osaamistaan uuden autovalmistajan hyödyksi.
Lue myös: Ford ja Amazon pistivät haisemaan: Pöyristyttävän suorituskykyistä avolavaa kehittävä Rivian nousi jo miljardikerhoon, vaikkei se ole myynyt yhtäkään autoa
Potkut tuli
Schwabin mukaan hänet kuitenkin irtisanottiin heti, kun hän oli nostanut esiin kokemansa sukupuolisyrjinnän. Hän on kirjoittanut asiasta julkaisualusta Mediumiin.
Schwabin mukaan Rivianilla marginalisoidaan naisia, ja yhtiön itsensä hehkuttama työpaikkakulttuuri ei ole muuta kuin "äijäkerho", joka kätkee sisäänsä sukupuolisyrjintää. Schwab sanoo, että Rivianin toimitusjohtaja RJ Scaringe on tämän tiiviin kerhon keskiössä.
Sisäpiiriin kuuluvilla on Schwabin mukaan suora linja Scaringeen ja mahdollisuus vaikuttaa siihen, mihin suuntaan yhtiötä viedään. Asiaa monimutkaistaa Schwabin mielestä se, että monet tähän äijäkerhoon kuuluvista ovat työskennelleet aiemminkin yhdessä ja olleet palkkaamassa toinen toisiaan sekä Rivianilla että muissa yhtiöissä. Schwabin mielestä tällainen altistaa yhtiön huonoille päätöksille.
Schwabia ei hänen omien sanojensa mukaan kelpuutettu esimerkiksi tapaamisiin, joissa päätettiin myös hänen tiimiään koskevista asioista. Hän koki, että koska ei kuulunut Scaringen ja kumppaneiden äijäkerhoon, hänellä ei ollut paikkaa isossa pöydässä, vaikka se hänen statuksensa ja kokemuksensa huomioiden olisi hänelle kuulunutkin.
Kerran Schwab yritti suostutella muut johtajat ottamaan mukaan kokoukseen toisen naispuolisen johtajan, jonka tonttia kokouksen aihe olisi ollut, mutta Schwabin yllätykseksi tätäkään ei huolittu mukaan kokoukseen.
Lopulta Schwab esitti havaintonsa ja huolensa Rivianin henkilöstöosastolle. Hän kertoi myös siitä, kuinka hänen oli ollut mahdotonta päästä saman pöydän ääreen yhtiön kasvujohtajan kanssa, sillä tämä ei edes vastannut hänen viesteihinsä kuin toimisto-aikojen ulkopuolella ja silloinkin vain pikaviestisovelluksissa. Schwab kertoi henkilöstöjohtajalle syyttävänsä yhtiön toksista "jäbäkulttuuria".
Kahta päivää myöhemmin Schwab tapasi esimiehensä kasvotusten ensimmäistä kertaa kuukausiin, mutta sai yllätyksekseen kuulla saavansa potkut. Esimies kertoi, että potkujen syynä oli "laajempi uudelleenorganisointi", mutta Schwabin mukaan hän oli ainoa henkilö, joka "organisoitiin uudelleen".
Lue myös: Yhdysvaltalainen sähköautovalmistaja Rivian keksi, miten paketoida jopa 25 prosenttia enemmän energiaa sähköauton akkuun – tulevassa mallissa jopa 650 kilometrin toimintamatka
"En voi käsittää"
Myös Aston Martinin entinen toimitusjohtaja Andy Palmer heitti lusikkansa soppaan Twitterissä ja puolusti entistä kollegaansa.
– Laura Schwab on yksi ammattimaisimmista myynti- ja markkinointijohtajista, joiden kanssa minulla on ollut ilo työskennellä. En voi käsittää, miksi joku palkkaisi näin kovan luokan tekijän, mutta ei kuuntelisi häntä, Palmer hämmästeli luettuaan Wall Street Journalin artikkelin Schwabin potkuista.
Katso Palmerin twiitti alta.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Rivianin ensimmäinen auto, R1T-avolava, on juuri tullut markkinoille Yhdysvalloissa. Yhtiö ei ole kommentoinut Schwabin väitteitä lähestyvään listautumisantiinsa vedoten.
Lue myös: Koronavirus murskasi jättivalmistajan sähköautoprojektin – luksusmaasturin nimi oli vuotanut julkisuuteen vain tunteja aiemmin
Lähteet Laura Schwab (Medium), Autonews, The Drive, Autocar