Vain 59 euroa! Älä osta tätä, osta tuo halvempi! Blueperks.com tutki, miten hinnoittelulla voi vaikuttaa ostokäyttäytymiseen.
Turhat hinnat
- Nettilehti 59e
- Printtilehti 125e
- Netti- ja printtilehti 125e
Minkä valitsisit?
Asiaa tutkittiin sadalla opiskelijalla. Kuten arvata saattaa, kukaan ei osta keskimmäistä vaihtoehtoa – hyvä tarjous "kahdesta yhden hinnalla" houkuttaa. Tutkijat kuitenkin havaitsivat, että kun keskimmäisen vaihtoehdon poistaa, nettilehdestä tulee kaikista suosituin vaihtoehto.
Ihmiset eivät osta sitä, mitä he haluavat – joskus he eivät edes tiedä tarkkaan, mitä haluavat! Siksi "paras diili" vetoaa.
Nyt vain 59e
Kun käyt kaupassa, hinnat päättyvät numeroon yhdeksän. 49, 59, 99. Vaikka jokainen tietää, että 99 euron ja sadan euron välinen ero on vain euron, mutta aivomme eivät välitä tästä: Quantitative Marketing and Economicsin tutkimuksen mukaan yhdeksikköön päättyvä hinta myy tavaran nopeammin.
MIT ja Chicagon yliopisto testasivat hypoteesia myymällä naisille vaatteita kolmella hinnalla: $34, $39 ja $40. Voitte nyt arvata, mikä voitti.
Kyllä, 39 dollaria.
Mutta tämä on halvempi!
Miten tuotteen saa myytyä? Esittele se samaan aikaan toisen kalliimman vaihtoehdon kanssa.
Baarissa voit miettiä, tilaako kukaan kympin olutta, kun vieressä on kahdeksan euron tuote. Jos kello maksaa tonnin, se on kallis – mutta jos samassa kaupassa on tarjolla kymppitonnin kello, tuhat euroa alkaa vaikuttaa halvalta.
Samalla tavalla samaan kauppaan tuotu kahden sadan kello saa tonnin kellon näyttämään todella kalliilta.
Et sinä halua kokeilla uutta
Jos vaihtoehtoja on useita, ihminen valitsee yleensä turvallisen vaihtoehdon.
Jos tarjolla on halpaa, keskivertoa ja kallista juomaa, suurin osa ihmisistä valitsee keskiverron. Omituista kyllä, jos halvin juomavaihtoehto poistetaan ja korvataan superkalliilla VIP-tuotteella, aiemmin kalliin asemassa ollut juoma alkaa vedota ihmisiin.
Vain euro päivässä!
Kumman valitsisit:
- Lahjoita euro päivässä!
- Lahjoita 365 euroa vuodessa!
Tarjous on kummassakin sama, mutta ensimmäinen tarjous on silti "parempi".
Ihmisellä on tapana verrata tuhlaamaansa summaa siihen, mitä muuta sillä voisi saada. Euron lahjoittaminen on helppoa – eihän sillä saa edes kunnon kahvikupillista! 365 eurolla sen sijaan saisi jo uuden puhelimen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lähde: Blueperks.com.sg