Vajaan kuukauden päästä huviveneelläkin on oltava päällikkö – uusi laki tuo liikennevirhemaksut myös vesille

3:16img
Joihinkin uusiin autoihin on saatavissa peräkärryavustin, joka helpottaa peräkärryn hallintaa peruutettaessa. Katso videolta, miten kuljettaja hallitsee kärryä sivupeilien säätönappeja käyttämällä.
Julkaistu 06.05.2020 16:39

Ville Järveläinen

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan kesäkuun alussa, mutta samaan aikaan otetaan käyttöön myös uusi vesiliikennelaki, joka korvaa nykyisen lähes 25 vuotta vanhan lain.

Uusi vesiliikennelaki ajanmukaistaa ja kokoaa yhteen vesiliikenteen säädökset ja antaa näin veneilijöille entistä selkeämmät pelisäännöt turvalliseen veneilyyn.

Uudessa 1. kesäkuuta 2020 voimaan tulevassa vesiliikennelaissa vesikulkuneuvon päällikön vastuu korostuu entisestään ja vuokraveneet vapautuvat katsastusvaatimuksista. Uuden lain myötä niin kutsutut liikennevirhemaksut tulevat tieliikenteen lisäksi myös vesiliikenteeseen, ja rikesakko-termi poistuu käytöstä.

Lue myös: Muista nämä, jos aiot kuljettaa venettä trailerilla – erityisesti yksi asia on parempi yli- kuin aliarvioida

– Uudistuksen tavoitteena on lisätä vesiliikenteen turvallisuutta ja helpottaa veneilijöiden arkea, kun säädökset ja ohjeistukset löytyvät nyt yhdestä paketista. Näemme, että entistä selkeämmät pelisäännöt tukevat kaikkia veneilijöitä ja auttavat näin vastuullisen veneilykulttuurin leviämistä, painottaa liikennejärjestelmäpalveluiden ylijohtaja Jarkko Saarimäki Traficomista.

Vesiliikenteen sääntöjen osuus laissa on entistä kattavampi ja laissa tulevat käsitellyksi niin väistämissäännöt, edellytykset tähystykseen, vesikulkuneuvojen tekniset vaatimukset kuin toimintaohjeet kanavillekin. Uuteen lakiin on tuotu myös vesiliikennemerkit kuvineen ja selityksineen, mutta uusia merkittäviä pakkoja tai sakkoja uudistus ei tuo mukanaan.

Veneen päällikkö vastaa turvallisuudesta

– Yksi merkittävä muutos uudessa vesiliikennelaissa on päällikön vastuun korostaminen. Ennen kuin vesille lähdetään, on aina tiedettävä, kuka kantaa veneessä vastuun, kertoo tiiminvetäjä Suvi Toppari.

Ammattiliikenteessä päälliköt ovat tuttu juttu jo entuudestaan, mutta nyt käytäntö laajenee koskemaan myös huviveneitä.

Päällikön, joka on lähtökohtaisesti veneen kuljettaja, tulee huolehtia vesikulkuneuvon turvallisuudesta ja siitä, että kaikkia vesikulkuneuvossa olevia on ohjeistettu turvalliseen toimintaan. Päällikkö myös vastaa siitä, että varusteet ovat helposti saatavilla eli esimerkiksi kelluntapukineita ei voi matkan aikana säilyttää lukkojen takana.

Päällikkö vastaa myös siitä, että pelastusliivit on kaikilla puettuina, mikäli olosuhteet niin edellyttävät. Niiden jatkuvaa käyttöpakkoa ei kuitenkaan ole laissa jatkossakaan.

Uusi vesiliikennelaki määrää, että venereissulla tulee jatkossa olla mukana asianmukainen merikartta, mikäli matkan luonne vaatii reittisuunnittelua.

Lähde: Traficom

Lue myös: Peräkärryä saa kohta vetää satasta, mutta kaikki vaunut eivät täytä vaatimuksia – älä tee näitä kuormausvirheitä

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne