Hirvionnettomuuksien vaara on suurimmillaan syksyn tullen ja metsästyskauden alkaessa.
Autoilijan kannattaa olla tarkkana erityisesti hämärän aikaan, mutta hirvistä varoittavia liikennemerkkejä on syytä noudattaa aina, muistutettiin tänään Jyväskylässä järjestetyssä Hirvivaara-seminaarissa.
– Hirvet eivät tunne liikennesääntöjä, joten me autoilijat joudumme usein törmäyskurssille niiden kanssa, muistuttaa liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen Keski-Suomen Elystä.
Pesosen mielestä jokaisen tulee huomioida ja ottaaa tosissaan hirvieläimistä varoittavat merkit, koska ne sijoitetaan oikeasti vaarallisiin hirvien tienylityspaikkoihin.
– Tielle ryntäävän hirven mahdollisuus onkin hyvä pitää mielessä ja hirvi kannattaa aina yrittää ohittaa takapuolelta, sanoo Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen.
– Perinteisesti hirvistä on varoitettu muille autoilijoille väläyttämällä valoja, mikä on hyvä keino edelleen. Älyratkaisuja haetaan kuitenkin myös tälle sektorille ja parhaillaan on menossa esimerkiksi eri tahojen yhteinen, ns. keskustelevien autojen pilottiprojekti, jossa autoilijat välittävät ajantasaista tietoa toisilleen liikenteen vaaranpaikkojen lisäksi myös hirvistä, hän jatkaa.
Pakollinen liikennevakuutus korvaa vain henkilövahingot
Hirvieläinonnettomuuksia tapahtuu liikenteessä vuosittain noin 1 500. Näissä vahingoissa loukkaantuu yli sata ja kuolee muutamia henkilöitä vuosittain. Vuodesta 2002 alkaen hirvieläinvahinkojen määrä on vähentynyt tasaisesti. Tosin viime vuosina vahinkojen määrät ovat lähteneet taas kasvuun.
– Ajoneuvon pakollinen liikennevakuutus korvaa liikennevahingossa loukkaantuneiden henkilövahingot. Vapaaehtoisesta vakuutuksesta voi saada lisäturvaa myös omaisuusvahinkojen varalle, Liikennevakuutuskeskuksen lakimies Mari Ryymin kertoo korvauksista.
Metsästyksellä säädellään hirvikannan kokoa ja vähennetään onnettomuuksia
Hirvenmetsästys alkaa tänä vuonna lauantaina 24. syyskuuta.
– Vaikka vastuulliset metsästäjät eivät koskaan aja hirviä kohti tietä, lisää metsästys ja syksyyn ajoittuva hirvien kiima-aika niiden liikkuvuutta, mikä kasvattaa myös hirvikolarin riskiä. Toisaalta metsästys on yksi keino säädellä hirvikannan tiheyttä ja näin vähennetään onnettomuusriskiä , sanoo Suomen Metsästäjäliiton Pohjois-Karjalan piirin puheenjohtaja Antti Kuivalainen.
Hirvikolarissa toimimista voi harjoitella
Autokoululiitto ja Suomen Punainen Ristin yhteistyön tavoitteena on, että liikenteessä olisi mahdollisimman paljon ensiaputaidot omaavia kuljettajia. Taito toimia vaaratilanteessa konkretisoituu mm. hirvikolarin sattuessa.
– Kuljettaja ehkäisee hirvieläinonnettomuuden tai ainakin lieventää sen mahdollisesti aiheuttamia vammoja tehokkaimmin pienentämällä ajonopeuttaan riskiaikoina. Hirvieläinonnettomuuksia kuitenkin tapahtuu vuosittain. Liikenneonnettomuuksissa kuolleista uhreista 57 prosenttia kuolee onnettomuuden jälkeisten ensimmäisten minuuttien aikana, ennen kuin ensihoitopalvelu saapuu paikalle. Hätäensiaputaidoilla ja oikeanlaisella toiminnalla onnettomuustilanteessa voidaan pelastaa ihmishenkiä ja antaa psykologista tukea uhreille, sanoo Autokoululiiton erityisasiantuntija Rami Lamminen.
Lähde: Trafi
---
0:34