Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten jarrullisen perävaunun turvavaijeri tulisi kiinnittää, kun autojen irrotettavissa vetokoukuissa ei ole sille enää omaa paikkaa?
Vastaus: Nykyaikaisista irrotettavista vetokoukuista puuttuu lähes poikkeuksetta lenkki, johon työntöjarruin varustetun perävaunun katastrofijarrun turvavaijerin saisi kytkettyä. Näin ollen moni kokee ainoaksi vaihtoehdoksi kiepauttaa turvavaijeri vetokuulan ympärille. Tällöin on kuitenkin se riski, että turvavaijeri vaunun irrotessa irtoaa myös kuulasta eikä näin ollen kytkekään suunnitellusti perävaunun jarruja päälle.
Mihin sitten katastrofijarrun turvavaijerin voisi kytkeä? Itse laitan oman autoni vetokoukkuun oheisen kuvan mukaisen sakkelin aina, kun tarkoituksena on vetää jarrullista perävaunua. Sakkelin voi pitää koukussa kiinni myös pysyvästi, mikäli jarrullista perävaunua on tarkoitus vetää tämän tästä. Sakkeliin turvavaijeri on helppo kiinnittää ja siitä se ei pääse irtoamaan samalla tavalla kuin vetokuulan ympäriltä.
Vetokoukun muoto ja paksuus määrittelevät tarvittavan sakkelin suuruuden ja paikan. Lähes jokaiseen koukkumalliin uskoisin löytyvän sopivan ratkaisun – ja vieläpä muutamalla eurolla.
Huolellisuus ja tarkastukset ovat tärkeitä
Perävaunun irtoaminen on mahdollista, mikäli se kytketään huolimattomasti. Myös vetopään osien kuluminen saattaa aiheuttaa sen, että vetokuula luiskahtaa pois vetopään käpälien välistä.
Perävaunun vetopään lukittuminen auton vetokuulaan on syytä tarkastaa silmämääräisesti lukituskahvan asennosta tai mahdollisesta lukittumismerkistä. Perävaunua kytkettäessä kannattaa myös kuunnella vetopäästä kuuluvaa ääntä lukittumishetkellä. Yleensä tavallisuudesta poikkeava ääni kielii siitä, ettei vetopää ole lukittunut kuulaan kunnolla.
Aina lopuksi on ehdottoman tärkeää vielä varmistaa vetopään lukittuminen nostamalla vetoaisasta ylöspäin. Varmistus on syytä tehdä aina myös tauon jälkeen mahdollisen ilkivallan poissulkemiseksi. Vetopään lukitseminen riippulukolla tai avaimella estää ilkivaltaa tehokkaasti.
Kun vetopään lukittumista vetokuulaan tarkastaa aisasta nostamalla, pystyy samalla arvioimaan vetokuulan ja vetopään mahdollista väljyyttä. Vetopään lukituskäpälät saattavat kulua suhteellisen nopeastikin – varsinkin, jos telillä varustetun perävaunun vetoaisa aiheuttaa vääntöä ollessaan selkeästi alempana kuin korkeahkon vetoauton vetokuula.
Sakottaako poliisi, jos perävaunun katastrofijarrun turvavaijeri on kytketty väärin?
Tiedustelin kyseistä asiaa viime vuoden lokakuussa komisario Ilkka Kantolalta. Hän kertoi, että vaijerin ollessa irrallaan, siitä sakotetaan.
Mikäli autossa ei ole kiinnityspaikkaa katastrofijarrun turvavaijerille ja se on päädytty kietaisemaan pelkän vetokuulan ympärille, asiasta selviää Kantolan mukaan huomautuksella ja neuvoilla. Neuvona on usein juuri tuo edellä mainitsemani sakkelin asentaminen.
***
5:22