Veneilykausi näkyy myös liikenteessä: Muista nämä säännöt traileria vetäessä

kysy liikenneturvallisuudesta teppo
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Julkaistu 05.05.2017 18:02

MTV LIFESTYLE

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Mitä tulee muistaa, jos aikoo vetää traileria ja venettä? Mitä virheitä tulee välttää?

Vastaus: Veneilykauden ollessa käsillä trailereita vetävät autot ovat varsin arkipäiväinen näky liikenteessä. Jotta vene kulkisi trailerilla turvallisesti, on kuljettajan huolehdittava tietyistä perusasioista.

Kuten minkä tahansa perävaunun kanssa, on venetrailerinkin kohdalla varmistettava trailerin kuormauskyky, vetoauton suurin sallittu perävaunumassa sekä kuljettajan ajokortin riittävyys.

Kuormauskyky selviää trailerin rekisteritiedoista vähentämällä suurimmasta sallitusta kokonaismassasta trailerin omamassa. Auton suurimmat sallitut perävaunumassat jarruin ja jarruitta löytyvät vastaavasti auton rekisteritiedoista. Hyvin usein auton suurin sallittu perävaunumassa on perävaunun kuormauskykyä alhaisempi ja määrittelee näin suurimman sallitun kuorman. Perävaunumassalla tarkoitetaan perävaunun renkaiden alta mitattua todellista massaa sen ollessa kytkettynä vetoautoon.

Kuljettajan ajokortin riittävyys määräytyy auton ja perävaunun rekisteritietoihin merkittyjen suurimpien sallittujen kokonaismassojen mukaan.

Ajokorttilaissa on määritelty, että B-luokan ajo-oikeus oikeuttaa kuljettamaan:

  • ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja jossa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
  • ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg.

B-luokan vetoauton ja suurimmalta sallitulta kokonaismassaltaan yli 750 kg:n perävaunun muodostaman yhdistelmän suurimman sallitun kokonaismassan ylittäessä 3500 kg tarvitaan B-luokan ajo-oikeus erityisehdolla 96 tai BE-luokan ajo-oikeus. Näistä B-luokan ajo-oikeus erityisehdolla 96 oikeuttaa ajamaan yhdistelmää, jonka suurin sallittu kokonaismassa on enintään 4250 kg. BE-luokan ajo-oikeudella saa puolestaan vetää B-luokan autolla suurimmalta sallitulta kokonaismassaltaan enintään 3500 kg traileria.

Tarkista trailerin kunto ennen kuormausta

Trailerin kuntoon on syytä kiinnittää huomiota ennen sen kuormaamista – erityisesti, jos traileri ei ole oma. Usein laina- tai vuokratrailerit ovat huonossa kunnossa, kun kaikki vain käyttävät niitä mutta kukaan ei ole oikein kiinnostunut niiden huoltamisesta tai korjaamisesta.

Ennen kuormaamista trailerista on syytä tarkastaa rengaspaineet, valojen toiminta, mahdolliset ruostevauriot tai murtumat sekä vetopään lukituksen ja mahdollisten jarrujen moitteeton toiminta.

Tarkastuksia tehdessä on syytä tutustua trailerin säätömahdollisuuksiin. Keulapukki tulisi säätää niin, että kuorman painopiste jakautuu sopivasti trailerin akselille ja auton vetokoukulle (ns. aisapaino). Aisapainoa pitää olla hieman – ei kuitenkaan liikaa. Jos aisapainoa on liikaa, kuormittuvat auton jousitus, iskunvaimennus, renkaat ja vetokoukku kohtuuttoman paljon. Liiallinen aisapaino vaikuttaa myös auton tutkajärjestelmien toimintaan: etututka asettuu väärään kulmaan auton perä painuessa alas ja nokan noustessa ylös. Mikäli vene on liian takana, pyrkii aisa puolestaan nostamaan vetoauton perää. Tällainen yhdistelmä on erittäin vaikea hallita ja liikenteessä hengenvaarallinen.

Oheisella Autoliiton videolla annetaan ohjeita kuorman sijoittamiseen perävaunussa. Se auttaa hahmottamaan aisapainon merkitystä. Videolla esitetty kuormatilan reunojen ylittämiskielto sivusuunnassa ei koske veneen kuljettamista.

Autoliiton videolla opastetaan oikeaoppiseen perävaunun kuormaamiseen.

5:22img

Oikeaoppinen sidonta takaa turvallisen ajon

Veneen tulisi olla trailerilla rullien varassa, mahdollisimman tasapainoisesti. Veneen liikkuminen on estettävä joka suuntaan asianmukaisella sidonnalla. Sidontaan tulisi käyttää kiristysräikin varustettuja, laadukkaita sidontaliinoja. Liinojen lujuudet ja määrä on syytä mieluummin yli- kuin alimitoittaa. Vinssi ei ole hyväksytty sidontaväline.

Tyypillisen pulpettiveneen saa parhaiten sidottua näin:

  • Veneen takaosan yli laitetaan kulkemaan liina, jonka eteenpäin liikkuminen estetään tukemalla liina knaapeihin, kaiteen pystykiinnikkeisiin tms. Liina ja räikkä kiinnitetään veneen molemmilta puolin traileriin huomattavasti edempänä kuin liina ylittää veneen. Näin pyritään saamaan enintään 60 asteen sidontakulma vaakatasoon nähden, jolloin veneen liukuminen taaksepäin on estetty varsin tehokkaasti.
  • Vastaavalla periaatteella laitetaan veneen etuosan yli liina. Etuliinan taaksepäin liikkuminen estetään tukemalla se knaapeihin, kaiteen pystykiinnikkeisiin tms. Liina ja räikkä kiinnitetään veneen molemmilta puolin traileriin huomaavasti taaempana kuin liina ylittää veneen. Näin saadaan liinoilla sopiva veto taaksepäin, jolla estetään veneen liikkuminen eteenpäin.
  • Sitoessa on syytä varmistaa, että veneen keula pysyy tukevasti keulapukkia vasten.
  • Kolmannella liinalla varmistetaan veneen kiinnitys keskeltä. Sen voi kiinnittää traileriin samaan kohtaan, jolta liina ylittää veneen. Kolmannen liinan tehtävänä on varmistaa, jos jompikumpi kahdesta muusta liinasta löystyy tai irtoaa.

Kun kaikki liinat ovat kiinni, on vielä viimeiseksi syytä varmistaa niiden kireys. Varmista samalla, että veneestä on kaikki irtotavarat pois. Irrallaan oleva airo tai vastaava saa aikaan pahaa jälkeä lentäessään veneestä kuljetuksen aikana.

Liinat saattavat löystyä ajotärinän vaikutuksesta. Tämän vuoksi on tärkeää pysähtyä muutama kilometri kuormauksen jälkeen varmistamaan sidonnan kireys. Liinojen kireyttä on syytä tarkkailla myös ajon aikana silmämääräisesti sekä kokeilemalla aina taukojen jälkeen, ennen matkan jatkamista.

Kiinnitä huomio ajaessa näihin seikkoihin

Pitkä venetraileri oikoo käännöksissä huomattavasti tavallista kevytperävaunua enemmän. Vene tai traileri on usein myös vetoautoa leveämpi eli pysäköityihin autoihin on syytä jättää sivuetäisyyttä ja peileihin havainnoida aktiivisesti.

Mikäli auton omista peileistä ei pysty havainnoimaan trailerin ja veneen ohi taaksepäin, on autoon syytä asentaa leveämmät lisäpeilit – siis vastaavasti, kuin asuntovaunua vedettäessä.

Myös trailerin peruuttamista on syytä harjoitella turvallisessa ja väljässä paikassa. Sesonkiaikaan veneiden laskupaikat ovat varsin ruuhkaisia, joten siellä peruuttamisen tulisi tapahtua mahdollisimman turvallisesti ja sujuvasti.

Perävaunun kanssa ajaminen vaatii tarkkuutta. Autoliiton videolla kiinnitetään huomio perävaunun hallintaan peruuttaessa.

1:42img

Viimein vesille – tarkkana valopistokkeen kanssa

Ennen veneen nostamista tai laskemista – siis trailerin veteen ajoa – on syytä irrottaa perävaunun valopistoke auton pistorasiasta. Mikäli trailerissa on irrotettavat tai nostettavat takavalot, on ne syytä irrottaa tai nostaa yläasentoon. Aina veteen peruutettaessa tulisi välttää valojen ja pyörännapojen osumista veteen. Mikäli näin tapahtuu, on usein odotettavissa laakeri- tai sähköongelmia. Jarrullisissa trailereissa renkaiden peruuttaminen veteen tietää usein myös haasteita jarrujen kanssa.

Mikäli irrotat sidontaliinat tasamaalla ennen laskurampille ajoa, on veneen keulaan syytä laittaa vinssin lisäksi varmistusliina. Sen tehtävä on estää veneen liukuminen trailerilta laskuluiskalle peruutettaessa.

Kun vene on saatu laskettua ja traileri on ajettu ylös luiskalta, muista kiinnittää tai kääntää valot takaisin ajoasentoon sekä kytkeä perävaunun valopistoke.

teppoboxi

***

1:22img

Tuoreimmat aiheesta

Teppo Vesalainen