Telineen laadukkuus, pyörien huolellinen sidonta sekä valojen ja vilkkujen näkyminen ovat keskeiset turvallisuuselementit. Näiden lisäksi kannattaa antaa arvoa käytön helppoudelle sekä minimoida autoon tulevien vaurioiden mahdollisuus.
Kysymys: Mitä on huomioitava kuljetettaessa polkupyörää henkilöautolla?
Vastaus: Kesälomalle moni ottaa polkupyörät mukaan. Niillä on sitten mukava poljeskella itse kohteessa – tai vaikka aika-ajoin jo matkalla sinne. Ei ole kuitenkaan yhdentekevää, miten pyöriä auton kanssa kuljettaa.
Tavallisen henkilöauton ollessa kysymyksessä järkevät kuljetusvaihtoehdot lienevät joko auton katolle tai vetokoukkuun asennettava pyöränkuljetusteline tai perävaunu. Mikäli päätyy valitsemaan jommankumman telinetyypin, on tärkeää panostaa telineen laatuun. Tässäkin pätee pääsääntöisesti vanha viisaus, että jos haluaa halvan ja hyvän, pitää usein ostaa kaksi eri tuotetta.
Kuljetusteline katolla
Katolla kuljettamisessa näen ongelmana pyörien hankalan lastauksen. Polkupyörän nostaminen katolle tai sieltä pois hallitusti vaatii voimaa ja pituutta eikä näin ollen ole mikään läpihuutojuttu – ainakaan jokaiselle.
Katolla olevat pyörät myös nostavat auton korkeutta merkittävästi. Tämä on syytä pitää mielessä esimerkiksi parkkipaikkaa etsittäessä. Useimpiin parkkihalleihin ei mahdu sisään pyörä katolla.
Lue myös: Nämä väistämissäännöt pyöräilijän ja autoilijan pitää tietää
Vetokoukkuun asennettavat, edulliset "saksimalliset" telineet
Vetokoukkuun kiinnitettävissä edullisissa pyöränkuljetustelineissä ongelma on, että telineessä oleva pyörä peittää auton rekisterikilven ja takavalot. Tämä muun muassa vaikeuttaa ajoneuvon havaittavuutta takaa päin lähestyttäessä sekä hankaloittaa muiden mahdollisuuksia ennakoida pyöriä kuljettavan autoilijan toimintaa.
Lisäksi pyörän sitominen telineeseen on monesti haasteellista niin, että pyörä olisi tukevasti kiinni. Valitettavan usein näkee kuljetettavan pyöriä tällaisissa telineissä jopa kokonaan ilman sidontaa, mikä on äärettömän vaarallista muiden tienkäyttäjien turvallisuuden kannalta – ja juuri siksi kiellettyä.
Pyörä tulee näissä telineissä usein myös melko lähelle autoa, jolloin pyörän ohjaustanko tai poljin naarmuttaa helposti auton maalipintaa. Myös auton tavaratilaan pääsy on hankalaa.
Edullisten saksimallisten telineiden tukevuus on monesti vähän niin ja näin. Varsinkin yllättävässä väistötilanteessa teline saattaa päästä heilahtamaan ja hajota käyttökelvottomaksi. Näin kävi valtaosalle tämänkaltaisia telineitä muutama kesä sitten Moottori-lehden tekemässä pyöränkuljetustelinetestissä.
Laadukas teline omilla valoilla ja rekisterikilvellä
Itse käytän pyörän kuljettamiseen vetokoukkuun kiinnitettävää telinettä, jossa on oma rekisterikilpi ja takavalot sekä -vilkut. Pyörät tulevat siinä tukevasti kiinni telineeseen, riittävän etäälle autosta. Telineessä on kiinteänä kaikki tarvittavat kiinnityshihnat ja tangot. Teline on lukittavissa autoon ja pyörät telineeseen. Myös takaluukun avaaminen onnistuu, vaikka telineessä olisikin pyörä/pyöriä. Tämä on kaikin puolin turvallinen ja käytännöllinen ratkaisu. Kyseistä telinetyyppiä löytyy eri valmistajien mallistoista.
Olennaista on huomata, että varsinkin useammille pyörille tarkoitetut telineet käyttäytyvät auton takana samalla tavalla kuin pitkähkö työkone traktorin perässä: kun kääntyy tiukasti oikealle, siirtyy teline sivusuunnassa yllättävän paljon vasemmalle ja päinvastoin. Tämä on syytä pitää mielessä esimerkiksi kapeasta pysäköintiruudusta lähdettäessä.
Noudata ohjeistuksia ja huolehdi sidonnasta
Kuljetetaan pyörää sitten katolla tai vetokoukussa, on se syytä lukita ja irrottaa siitä kaikki sellaiset osat, jotka saattavat irrota ajoviiman tai tärinän vaikutuksesta. Näitä ovat esimerkiksi etu- ja takavalaisin, pumppu, juomapullo jne. Mikäli pyörässä on tavarakori, pitää sekin tyhjentää.
Laadukkaankin telineen kohdalla on tärkeää noudattaa telinevalmistajan ohjeistuksia pyörien painosta jne. Lisäksi on olennaista varmistaa, ettei teline pyörineen ylitä vetokoukulle suurinta sallittua painoa. Pyöriä täytyy tarkkailla ajon aikana ja varmistaa niiden sidonta ja tuenta säännöllisesti myös matkan aikana. Itse teen tämän jokaisen ajotauon päätteeksi, aina ennen ajoon lähtöä.