Valtioneuvosto hyväksyi torstaina Suomi-rata- ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöiden perustamisen.
Suomen valtion osuus kummassakin hankeyhtiössä on 51 prosenttia.
Suomi-rata-hankeyhtiön tarkoituksena olisi edistää Helsingin ja Tampereen välisen Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevan raideyhteyden suunnittelua rakentamisvalmiuteen asti.
Suomi-rata-hankeyhtiössä on tarkoitus valtion lisäksi olla mukana Finavia, Helsinki, Tampere, Vantaa, Hämeenlinna, Janakkala, Riihimäki, Lahti, Akaa, Jyväskylä, Oulu, Pori, Seinäjoki, Vaasa, Kangasala, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Ylöjärvi, Parkano ja Kokkola.
Turun tunnin juna -hankeyhtiön tarkoituksena olisi edistää Espoo-Salo-oikoradan sekä Salo-Turku-ratavälin suunnittelua rakentamisvalmiuteen asti.
Turun tunnin juna -hankkeessa on tarkoitus valtion lisäksi olla mukana Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.
Valtion, kuntien ja Finavian neuvottelijat pääsivät helmikuussa sopuun Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua edistävien hankeyhtiöiden perustamisesta sekä eri osapuolten rahoitusosuuksista.
Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi valtion osalta Suomi-rata-hankeyhtiön sekä Turun tunnin juna -hankeyhtiön perustamista maaliskuussa.
Kunnat ja Finavia ovat käsitelleet osakassopimukset päätöksentekoelimissään kevään ja kesän aikana.
Suomi-rata- ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöt perustetaan kuntien päätöksiä koskevan muutoksenhakuajan päätyttyä.
Näiden lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö on lisäksi aloittanut keskustelut itäisen suunnan raideyhteyden suunnitteluhankeyhtiön perustamisen edellytyksistä.