Hallitus perustaa hankeyhtiöt kehittämään Helsingistä pohjoiseen suuntautuvia ratayhteyksiä sekä Helsingin ja Turun välistä yhteyttä.
Järjestelyn toteuttamiseksi hallitus perustaa valtion kokonaan omistaman osakeyhtiön, jonka työnimi on Oy Suomen Rata Ab. Valtio siirtää sen taseeseen yhteensä sadan miljoonan euron arvosta omistamiaan osakkeita.
Uusi yhtiö muodostaa konsernin, johon kuuluvat hankeyhtiöt Suomi-rata ja Turun tunnin juna sekä kalustoyhtiö, kiinteistöyhtiö ja Rail Baltica -yhtiö.
Hankeyhtiö Suomi-rataa pääomitetaan 16 miljoonalla eurolla ja hankeyhtiö Turun tunnin junaa 10 miljoonalla eurolla. Kalustoyhtiötä pääomitetaan 71 miljoonalla eurolla ja Rail Baltica -yhtiötä kahdella miljoonalla eurolla.
Hankeyhtiöiden perustamisvaiheessa enemmistöomistus on valtiolla, mutta yhtiöihin tulee omistajiksi valtion lisäksi muita hankkeesta hyötyviä julkisyhteisöjä tai julkisesti omistettuja yhteisöjä.
– On selvää, että budjettirahoituksella ei kyetä toteuttamaan suuria, välttämättömiä raideinvestointeja ja tämän takia tarvitsemme uusia rahoituskeinoja, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo.
Hallituksen mukaan suurten investointihankkeiden ja hankeyhtiöiden etenemisen edellytyksenä on raideliikenteen kilpailuttaminen.
Hankeyhtiömalli myös itäsuunnalle?
Helsingistä pohjoiseen suuntautuvaa päärataa eli Suomi-rataa on tarkoitus kehittää toteuttamalla Helsinki-Vantaan lentokentälle vievä Lentorata sekä lentokentän ja Tampereen välinen ratakäytävä. Hankkeiden kokonaiskustannukset ovat alustavien arvioiden mukaan noin 5,5 miljardia euroa, ja ennustettu matkustajamäärä on 6,5 miljoonaa matkaa vuodessa.
Helsinki–Turku-yhteysväliä on tarkoitus kehittää Espoon kaupunkirataa, Espoo–Salo-oikorataa, Salo–Turku-väliä ja Turun ratapihoja koskevilla hankkeilla. Hankkeiden kokonaiskustannukset ovat alustavien arvioiden mukaan noin kaksi miljardia euroa. Ennustettu matkustajamäärä on 1,6 miljoonaa matkaa vuodessa.
Jatkossa hankeyhtiömallia on tarkoitus hyödyntää myös Helsingistä itään suuntautuvan ratayhteyden nopeuttamisessa.
"Raideyhteydet avainasemassa"
Helsingin, Tampereen ja Vantaan kaupungit ilmoittivat heti aloittavansa valmistelut osallistumisesta Suomi-rata-hankeyhtiöön.
Kaupunkien yhteisen tiedotteen mukaan Suomi-rata mahdollistaa valmistuessaan suoran, nopean yhteyden Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välille, suoran kaukojunayhteyden pääradalta lentoasemalle ja noin tunnin junayhteyden Tampereen ja Helsingin välille.
– Suomi-rata on tärkein ja kiireellisin koko Suomen rataverkoston kehittämishanke. Ilman innovatiivisia uusia rahoitusmalleja, kansallisesti tärkeät merkittävät infrahankkeet viivästyisivät vuosikymmeniä budjettivarojen puutteessa, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori sanoo kaupunkien tiedotteessa.
Myös Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) kiittelee hankeyhtiöiden perustamista. EK:n toimitusjohtajan Jyri Häkämiehen mukaan on erinomaista, että hallitus ottaa käyttöön uusia malleja isojen infrainvestointien edistämiseen.
Häkämiehen mukaan on tärkeää saada yhdistettyä Helsinki, Tampere ja Turku tunnin junayhteyksillä. Kasvukolmion raideyhteydet ovat avainasemassa, kun työssäkäynnin ja asumisen alueita halutaan laajentaa.
Juttua päivitetty kello 12.05.