Mercedes menetti Monacon GP:n jälkeen valmistajien MM-sarjan johdon ensimmäisen kerran lähes kolmeen vuoteen. Seitsemänneksi jäänyt Lewis Hamilton povaa tallille vaikeuksia myös seuraavassa osakilpailussa.
LUE MYÖS: Uskomatonta mutta totta: Valtteri Bottaksen kisan pilannut mutteri on yhä jumissa – oikea työkalu löytyy 1 000 kilometrin päästä tehtaalta
LUE MYÖS: Toto Wolff paljasti: pieni poikkeama johti Valtteri Bottaksen uskomattomaan keskeytykseen
Hamiltonilla oli Monacossa huomattavasti vaikeampaa kuin tallikaveri Valtteri Bottaksella. Ero kävi hyvin ilmi aika-ajoissa, joissa Bottas oli toinen, Hamilton vasta seitsemäs. Eroa tallikaverusten välillä oli lähes puoli sekuntia.
– Meillä on sarjan pisin auto. Tiukoissa mutkissa on kuin bussia ajaisi, Hamilton selitti.
Mercedeksen suurin ongelma oli se, ettei heidän autossaan ole yhtä paljon downforcea kuin vaikkapa Red Bullilla, ja downforce on Monacossa sikälikin ratkaisevassa asemassa, että sen avulla renkaat on helpompi saada oikean lämpötilaan.
Tallin autoihin tehtiin iso remontti ennen aika-ajoja. Muun muassa jousitusta muutettiin niin, että renkaat olisi helpompi saada lämmitettyä. Bottaksen kohdalla muutokset osoittautuivat toimiviksi, Hamiltonin kohdalla eivät.
Muutokset aihuettivat kuitenkin sen, että eturenkaat kuluivat liikaa. Hamiltonin kohdalla kisaa yritettiin pelastaa aikaistamalla varikkokäyntiä, mutta siinä kävikin päinvastoin: Hamilton menetti kolme sijaa. Bottaksen kisa taas päättyi varikolle, kun oikeaa etupyörää ei saatu irti.
– Autossamme on joitain heikkouksia. Tämä kilpailu oli vaikea, ja seuraava kilpailu on nähdäkseni ihan yhtä vaikea. Meidän täytyy paiskia kovasti hommia ja selvittää, miten voimme minimoida tappiot, Hamilton sanoi taiston tauottua.
Kausi jatkuu kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna Bakussa, Azerbaidzhanissa. Vaikka kyseessä on niin ikään katurata, sen profiili on täysin erilainen kuin Monacossa.
Bakussa on F1-sarjan pisin suora – mittaustavasta riippuen puolentoista, jopa kahden kilometrin mitainen. Vaikka hitaitakin mutkia löytyy, tehot ja suoranopeudet ovat siis arvossaan.
Ja mikä mielenkiintoisinta, viime viikkoina kohua herättäneet taipuvat siivet ovat vielä Bakussa sallittuja. Monacossa menestyneet Red Bull ja Ferrari voivat saavuttaa näiden siipien avulla merkittävää hyötyä pitkällä suoralla, Auto Motor und Sportin arvion mukaan jopa puoli sekuntia kierroksella.
Tosin ainakin Mercedes saattaa masinoida suljettujen ovien takana protestin asiasta.
– Jos näitä siipiä käytetään Bakussa ja niillä saavutetaan sellaista hyötyä, mitä olemme nähneet, asia menee tuomariston käsittelyyn. Jos tuomaristo ei riitä, sitten asia viedään vetoomustuomioistuimeen, Wolff lausui uhkaavasti GP Todayn mukaan Sky Sportsin haastattelussa.
Wolffin mielestä Espanjan GP:n ja Azerbaidzhanin GP:n välissä olevat neljä viikkoa on talleille riittävän pitkä aika jäykistää siipiään.
– Mielestäni FIAn on selvennettävä asiaa ennen Bakua, koska jos niin ei käy, tämä voi mennä likaiseksi.
Wolffilta kysyttiin, miten hän suhtautuu Red Bullin syytöksiin siitä, että myös Mercedeksen etusiipi on taipuisa.
– Olemme analysoineet etusiipemme, ja ne taipuvat täysin samalla tavalla kuin Red Bullilla, joten voimme sitten protestoida toisistamme.
– Se on selvää, että jotkut takasiivet taipuvat enemmän kuin ne saisivat taipua.