Mercedeksen F1-tallin strateginen päällikkö James Vowles myöntää tallin tekemät taktiset virheet viime viikonlopun Kiinan GP:ssä.
Vowlesin mukaan kisa oli menossa Mercedeksen käsikirjoituksen mukaan aina siihen asti, kunnes turva-auto tuli radalle Toro Rosson kuskien keskinäisen kolaroinnin myötä.
- Kaikki meni niin hyvin kuin olimme toivoneet. Varikkopysähdykset olivat onnistuneet ja Valtteri oli onnistunut ohittamaan Kimin lähdössä. Olimme siinä vaiheessa varmoja, että medium-renkaat kestäsivät ongelmitta maaliin asti. Sebastian Vettel oli perässämme, samoin Red Bullit, Vowles kuvailee.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Hetkeä aiemmin Valtteri Bottas oli noussut sijan ohittaessaan Sebastian Vettelin varikkostoppien yhteydessä. Vowlesin mukaan Bottaksen ohituksessa onnistui muutama asia täydellisesti.
- Valtteri oli 3,3 sekuntia Vetteliä perässä ennen varikkokäyntiä. Mutta ensinnäkin, meidän varikkopysähdys oli nopea, 1,85 sekunnin pysähdyksen. Se on meidän nopein stoppi sitten vuoden 2016 Austinin kisan jälkeen. Vettelin stoppi oli hitaampi. Lisäksi Valtterin ulostulon kierros oli fantastinen. Näiden ansiosta Bottas onnistui pääsemään Vettelin edelle, Vowles kuvailee.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Turva-auton tultua radalle, kisan kärjessä ajaneet Bottas ja Vettel eivät olisi voineet tulla varikolle vaihtamaan renkaita.
- Valtteri ja Vettel olivat juuri ohittaneet turva-autorajan. He eivät voineet palata varikolle. Sen jälkeen ei ollut mahdollisuutta kuin jatkaa radalla turva-auton perään, Vowles perusteli.
Miksei Hamiltonia otettu varikolle?
Vowles myöntää, että aikaa olisi ollut ollut tarpeeksi ottaa Hamilton varikolle Red Bullin autojen tavoin.
- Verstappen ja Daniel Ricciardo olivat Hamiltonin edellä, ja he ehtivät varikolle. Miksi emme siis ottaneet Hamiltonia? Syy siihen oli se, että kisassa ei oltu siihen mennessä päästy hyötymään eri rengasseoksista. Osassa autoja oli medium ja osassa pehmeät renkaat, eikä kukaan oikeastaan ohittanut.
Vowlesin mukaan he joutuivat laskemaan sitä, kuinka monta pykälää pysähdys maksaisi Hamiltonille. He laskivat, että pysyessään radalla Hamiltonilla olisi mahdollisuus nousta palkintosijoille, jos medium-rengas toimisi loppuun asti ja hän pystyisi puolustamaan sijaansa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
- Jos Lewis olisi mennyt varikolle, hän olisi joka tapauksessa pysynyt Verstappenin takana. Kun meillä oli kaikki faktat pöydällä, emme uskoneet että rengasseoksilla olisi ollut riittävän suurta merkitystä. Todellisuudessa kävi, kuten kaikki huomasivat: Red Bullin autot olivat todella nopeita kyseisellä renkaalla.
Hamilton päätyi lopulta Daniel Ricciardon voittamassa kisassa neljänneksi, kun Vettelin kanssa kolaroinnut Verstappen putosi rangaistuksen myötä hänen taakseen.
- Taistelu oli kova. Red Bullin autot hyötyivät pehmeämmästä rengasseoksesta, Vowles myönsi.