Valtteri Bottas naljailee protestoiville kilpailijoille: ”DAS on autossa – ainakin ennen kuin se kielletään”

GettyImages-1211914951
2020 Bryn Lennon - Formula 1
Julkaistu 12.03.2020 10:56
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Mervi Kallio

mervi.kallio@mtv.fi

Valtteri Bottaksen mukaan Mercedes on tehnyt hyvin vähän muutoksia autoonsa Barcelonan talvitestien ja Australian F1-kauden avauksen välillä. Tämä pätee myös kohuttuun DAS-järjestelmään.

LUE MYÖS: Valtteri Bottas ottaa kantaa uudella kypärällään – rakastuminen Australiaan näkyy vahvasti maalauksessa

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Australian GP suorana 13.-15.3.
Pe: 1. harjoitukset klo 02.55, 2. harjoitukset klo 06.55
La: 3. harjoitukset klo 04.55, aika-ajot klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 07.00
Su: Australian GP klo 07.05, ennakkotunnelmat klo 06.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Havainnot Mercedeksen eteen ja taakse liikkuvasta ratista aiheuttivat kohun Barcelonan testien alkupäivinä. Myöhemmin kävi ilmi, että kyse on DAS-nimisestä järjestelmästä, jolla pystytään mitä todennäköisimmin muuttamaan pyörien aurauskulmia ajon aikana.

Bottas kertoo C Moren haastattelussa, että autoon ei juuri ole tehty muutoksia ennen Melbourneen saapumista.

– Ei ole mitään suuria. Pieniä päivityksiä, muttei mitään isoa. Auton pitäisi käyttäytyä aika samalla lailla kuin Barcelonassa, Bottas toteaa.

– Toivottavasti ei ole mitään yllätyksiä. Se on sinänsä hyvä, että on tuttu auto testeistä, niin sillä lähdetään ajamaan ja katsotaan, mihin vauhti riittää.

Eli DAS on edelleen Mercedeksessä?

– Ainakin vielä ennen kuin kaikki protestoivat sitä vastaan, ja se kielletään, Bottas naurahtaa.

– Mutta tällä hetkellä se on laillinen, se on autossa ja me koemme, että siitä on meille hyötyä, niin toivotaan, että se myös pysyy.

Mercedeksen lehdistötilaisuudessa Bottas spekuloi DAS:in käytöllä Albert Parkin katuradalla.

– Käytämme sitä joillain suorilla. En tiedä, millä kierroksilla ja missä kohtaa sessioita, mutta olemme tyytyväisiä, että meillä on sellainen autossa, ja toivomme saavamme siitä etua.

– Jos he (tiimin insinöörit) näkevät riskin isoksi, niin silloin emme käytä sitä, eikä siitä tule isoa draamaa, Bottas kommentoi.

Tuoreimmat aiheesta

F1