Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner palasi kauden alla runsaasti puhuttaneeseen aiheeseen eli Mercedeksen vallankumoukselliseen DAS-järjestelmään, jonka avulla kuljettaja voi muuttaa autonsa etupyörien aurauskulmaa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Steiermarkin GP Itävallassa suorana 10.-12.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Steiermarkin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Red Bull teki Mercedeksen innovaatiosta protestin ennen kauden avausosakilpailua Itävallassa. FIA kuitenkin hylkäsi sen. Nyt Horner on raottanut Red Bullin ajatuksia protestin taustalla.
– Meidän mielestämme se oli harmaalla alueella. Mercedeksen argumentoinnin mukaan se oli osa auton ohjausjärjestelmää, kun taas meidän näkemyksemme se oli enemmänkin osa jousitusta. Lopulta sitä käytetään renkaiden lämmittämiseen, Horner sanoo itävaltalaiselle ServusTV:lle.
– Tekninen delegaatio oli Spielbergissä paikalla kuulemisessa. Koska protesti tehtiin perjantaina, sillä ei ollut vaikutusta muuhun viikonloppuun, mutta me halusimme saada selvyyden ennen kuin menemme radalle.
Red Bullin on kerrottu työstävän kaiken aikaa omaa DAS-järjestelmäänsä, minkä Horner vahvistaa.
– Pistämme tähän paljon rahaa.
– Ehkä me etsimme jonkun vielä radikaalimman ratkaisun nyt, kun se on virallisesti sallittu, Horner sivaltaa.
Red Bullin oma DAS-järjestelmä, jonka on huhuttu olevan lähellä valmistumista, on saksalaislehti Auto Motor und Sportin toimittajan Tobi Grünerin mukaan herättänyt ihmetystä muiden tallien keskuudessa.
– Muut tallit ovat kyselleet, miten on mahdollista, että se on kehittänyt sen muutamassa kuukaudessa tehtaiden ollessa suljettuja, kun Mercedeksellä meni siihen yli vuosi, Grüner tviittasi viime viikolla.