Jos haaveilet kalliista superautosta, ei riitä, että sinulla on rahaa auton ostamiseen. Pelkästään auton omistamisesta aiheutuvat kustannukset vaativat valtavasti maksukykyä.
McLaren F1 on legendaarinen superauto, joka piti maailman nopeimman sekä kalleimman auton titteleitä hallussaan yli kymmenen vuoden ajan.
Oheisella videolla vuosimallin 1994 F1:n aiemmin omistanut Bruce Weiner kertoo, kuinka kalliiksi McLaren F1:n ylläpito oikeasti tulee. Hän kertoo maksaneensa autosta aikoinaan 1,2 miljoonaa dollaria, eikä hänellä tuolloin ollut aavistustakaan siitä, että tämä oli vasta alkua.
Weinerille tuli yllätyksenä muun muassa se, että autossa on paljon osia, jotka eivät ainoastaan kulu, vaan myös vanhenevat. Esimerkiksi polttoainetankki tulee vaihtaa viiden vuoden välein riippumatta siitä, minkä verran autolla on ajettu. Hinta? 110 000 dollaria. Ensimmäinen huolto maksoi 250 000 dollaria. Auton maalaaminen alkuperäisestä hopeisesta oranssiksi yli 300 000 dollaria.
Uusista renkaista hän joutui pulittamaan yhteensä 50 000 dollaria. Renkaiden osuus oli auton luonne huomioonottaen kohtuulliset 7 000 dollaria, mutta koska kyseessä on pohjimmiltaan rata-auto, oli renkaiden tasapainotus tehtävä radalla. Ja koska autolla ajettiin renkaanvaihdon vuoksi radalla, oli hänen maksettava ylimääräisiä vakuutusmaksuja ja kustannettava jopa paikan päällä päivystänyt ambulanssi. Eivätkä McLarenin mekaanikot luonnollisesti vaihtaneet ja tasapainottaneet renkaita ilmaiseksi. Myös radan käyttämisestä piti maksaa BMW:lle.
– Sitten vaahtosammuttimesta meni päiväys. Jouduin maksamaan 800 dollaria pienestä sammuttimesta, jollaisen olisin saanut kaupasta kympillä, Weiner kertoi.
Weiner laski, että vaikkei hän olisi ajanut autolla enää ikinä kilometriäkään, mutta olisi pitänyt sen silti tallissaan, olisi autosta tullut kustannuksia noin 50 000 dollaria vuodessa.
Weiner piti autoa vuoden, minkä jälkeen päätti myydä sen eteenpäin. Kyseessä on päätös, jota hän katuu raskaasti, sillä F1:n arvo on nykyisin 12–15 miljoonaa dollaria.
***
1:36