Tämäkin tapaus osoittaa, miksi olisi hienoa, jos autot suunniteltaisiin mahdollisimman helposti korjattaviksi. Emme kuitenkaan missään nimessä suosittele korjaamaan sähköauton akkuun liittyviä vikoja epävirallisilla ratkaisuilla, emmekä muutenkaan omin päin.
Yhdysvaltalaismies nimeltä Donald ei ollut uskoa korviaan, kun Tesla ilmoitti hänen uuden autonsa korjauskustannuksiksi 16 000 dollaria eli runsaat 13 500 euroa.
Voisi kuvitella, että tällaisia summia makseltaisiin, mikäli autolla olisi ajettu raju kolari ja se olisi juuri ja juuri välttynyt lunastukselta. Tai silloin, jos auton akkupaketti on sanonut yhteistyösopimuksensa irti totaalisesti ja se pitää vaihtaa uuteen.
Tässä tapauksessa ei kuitenkaan ole kyse kummastakaan. Tai no, jälkimmäinen sentään liippaa jo läheltä, vaikkei Donaldin Model 3:n akussa itsessään mitään varsinaista vikaa ollutkaan.
Lue myös: Tästä Teslasta suomalaiset ovat voineet vain haaveilla – pitkä odotus päättyy viimein
Tapaus on kuitenkin osoitus siitä, että pienenkin vaurion korjauskustannukset voivat nousta tähtitieteellisen korkeiksi, mikäli autoa ei ole suunniteltu helppo korjattavuus mielessä.
Ongelma korjattiin muutaman euron osalla
Donald oli ajanut Teslallaan tielle pudonneeseen romuun. Hänellä oli sen verran epäonnea matkassaan, että auton alla oleva muovinen kate meni rikki ja isku vaurioitti akustolle menevän jäähdytysaineletkun liitintä.
Koska osaa ei ole tehty vaihdettavaksi, on korjaustoimenpiteenä koko akuston vaihtaminen. Tästä ilosta Donaldin olisi pitänyt maksaa mainitut 16 000 dollaria.
Vaikka laskun saisikin vakuutukseen, vaikuttaa tämä silti tuhlaavaiselta toimintatavalta, koska itse akustossa ei ollut mitään vikaa, joten korjauksen luulisi onnistuvan ilman tarvetta vaihtaa koko akustoa.
Donaldin Teslassa ei tosin ollut vakuutuskaan voimassa erinäisten epäselvyyksien vuoksi, joten hänen ratkaisunsa viedä auto sähköautoihin erikoistuneelle itsenäiselle korjaamolle kuulostaa ymmärrettävältä, vaikka hän olikin jo aikeissa ottaa pankista lainaa korjauskustannuksiin.
Toiseksi ongelmaksi olisi kuitenkin muodostunut Tesla-huollon useamman viikon jono, joten Donald otti yhteyttä sähköautoihin erikoistuneeseen pajaan, jota muut Tesla-omistajat olivat suositelleet.
Alta löytyvällä videolla näytetään, miten ongelma korjattiin vain muutaman dollarin hintaisella osalla ja 700 dollarin eli vajaan 600 euron kokonaiskustannuksilla. On kuitenkin syytä korostaa, ettemme voi suositella tällaisen vian korjaamista itse. Etenkin sähköautojen akkuihin liittyvissä ongelmissa suosittelemme kääntymään aina ensin valmistajan puoleen.
Katso alta Rich Rebuilds -kanavan video Electrified Garage -pajan korjausoperaatiosta.
Lue myös: Teslasta hajosi 350 dollarin osa – loppulasku 13 000 dollaria
Lähteet: Jalopnik, Rich Rebuilds (YouTube)