Muutoksiin tarvitaan aina lupa Valviralta tai avilta, mutta sitä ei kaikissa tapauksissa ole haettu.
Vanhusten palveluasumisessa on tullut ilmi tapauksia, joissa palvelun keventäminen on vaarantanut asiakasturvallisuuden, kertoo lupa- ja valvontavirasto Valvira.
Valvira kertoo havainneensa viime aikoina, että yöhoitoa tarvitsevien vanhusten tehostettua palveluasumista on muutettu kevyempään muotoon, vaikka asiakkaiden palvelujen tarve ei ole muuttunut. Joissain tapauksissa tämä on aiheuttanut merkittäviä asiakasturvallisuuteen liittyviä ongelmia.
Esiin tulleissa epäkohdissa ei ole pystytty vastaamaan vanhusten tarpeisiin esimerkiksi perushoidossa ja huolenpidossa sekä yöaikaisessa hoidossa.
Palvelujen tuottamisen muutoksiin ei myöskään ole aina haettu lupaa Valviralta tai aluehallintovirastolta (avi). Hoitojärjestelyjä voidaan muuttaa vain jos asiakkaan palvelujen tarve muuttuu, asiakas itse toivoo järjestelyihin muutosta, tai palvelua ei voida järjestää hoitopaikassa asiakkaan edun vaatimalla tavalla.
Valvira ja aluehallintovirastot ovat lähettäneet asiasta kunnille ja yksityisille palveluntuottajille ohjauskirjeen, jossa muistutetaan, että vanhusten asumispalvelujen täytyy kaikissa tilanteissa vastata asiakkaiden tarvetta.
Valvontaviranomaiset painottavat etenkin kunnan vastuuta. Kunnan tehtävänä on valvoa alueellaan toimivien yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajien toiminnan asian- ja lainmukaisuutta riippumatta siitä, käyttääkö kunta kyseisen tuottajan palveluja vai ei. Kunnan täytyy myös valvoa, että toiminta vastaa myönnettyä toimilupaa.
Valvira kertoo myös havainneensa, että osa kunnista tekee sosiaalipalveluja koskevia päätöksiä aiheettomasti viiveellä.