Valvira edellyttää välittömiä toimia vanhuspalvelujen laadun parantamiseksi

2:39img
: Vanhustenhuollon kanteluiden määrä puolittunut, mutta alaa vaivaa edelleen asenneongelma – tästä ilmiö johtuuVideo
Julkaistu 18.12.2020 10:26

MTV UUTISET –STT

Valvira edellyttää kunnilta ja yksityisiltä palveluntuottajilta välittömiä vanhuspalvelulain mukaisia toimenpiteitä, joilla parannetaan vanhuspalvelujen laatua sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta.

Lokakuussa voimaan tulleet vanhuspalvelulain muutokset koskevat sekä julkisia että yksityisiä tehostetun palveluasumisen ja pitkäaikaisen laitoshoidon toimintayksiköitä.

Valvira muistuttaa torstaina lähettämässään ohjauskirjeessä muun muassa, että henkilöstölle annettavien ohjeiden pitää olla helposti ymmärrettäviä. Henkilöstön täytyy tuntea edellytettävät vaatimukset ja laatutekijät, jotta asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantaviin tekijöihin voidaan puuttua. Yksikön toiminnasta vastaava on vastuussa myös siitä, että lakia noudatetaan.

Vanhuspalvelulaki edellyttää muun muassa välittömän asiakastyön ja välillisen työn erottamista sekä riittävää resursointia asiakastarpeiden mukaisesti.

Lue myös: Monella on jouluna edessään vuoden yksinäisin päivä – vapaaehtoisena ikäihmisten puheluihin vastaava Sanna-Maija: "Jos haluaa rupatella, niin voi soittaa"

Tuoreimmat aiheesta

Vanhustenhoito