Eilen esitelty Taycan kiinnostaa myös suomalaisia Porsche-faneja. Yksi auton varanneista on televisiostakin tuttu keittiömestari, kokki ja ravintoloitsija Henri Alén.
Porsche esitteli eilen keskiviikkona historiansa ensimmäisen sähköauton.
– Tämä päivä merkitsee uuden aikakauden alkua, Porsche AG:n johtoryhmän puheenjohtaja Oliver Blume totesi eilisessä julkistustilaisuudessa saksalaisen insinöörin innokkuudella.
Taycan-niminen uutukainen on saksalaisvalmistajan näkemys sähköisestä urheiluautosta, jonka suunnittelussa ei ole tarvinnut tehdä kompromisseja polttomoottorin vuoksi, sillä se on tehty alusta alkaen sähköautoksi.
Taycanin tekniikkaa tulee käyttämään myös Audin tuleva e-tron GT sekä tiettävästi myös Bentleyn ensimmäinen sähköauto.
Myyntivalttina supernopea lataus
Taycanissa käytetään muista sähköautoista poiketen 800 voltin sähköjärjestelmää, mikä mahdollistaa paitsi ohuempien johtojen käyttämisen auton rakenteissa, myös tavanomaista nopeammat lataukset.
Kaikkein tehokkaimmilla pikalatureilla Taycaniin on mahdollista ladata 100 kilometriä lisää toimintamatkaa vain viiden minuutin latauksella. Ihanneolosuhteissa Taycanin 93 kWh:n akku latautuu viidestä prosentista 80 prosenttiin reilussa 20 minuutissa.
Ensimmäiset markkinoille saapuvat malliversiot ovat malliston yläpäähän asettuvat Taycan Turbo ja Turbo S. Turbo-lisänimen käyttäminen sähköauton yhteydessä on aiheuttanut hörähdyksiä ja lieviä myötähäpeän tunteita automaailmaa seuraavien keskuudessa, mutta Porsche on päättänyt pitää tiukasti kiinni sen polttomoottorimalleista tutusta lisänimestä, jolla viitataan mallin tehokkaampiin versioihin.
"Auto on jokaista ruuvia ja mutteria myöten mietitty"
Yksi Taycanin varanneista suomalaisista on keittiömestari ja ravintoloitsija Henri Alén. Kovana Porsche-miehenä tunnettu Alén seurasi eilistä ensiesittelyä Helsingin Porsche Centerissä saksalaisvalmistajan kutsumana.
– Kyllähän se [Taycan] herätti suurta mielenkiintoa, erityisesti ne tekniset speksit, ja latausteho ehkä kaikkein eniten, Alén kertoo MTV Uutisille.
Alén on omistanut useita ysiyksykkösiä, ja tällä hetkellä hänen tallistaan löytyy niin Cayman kuin Macankin. Porscheissa Alén kertoo viehättyneensä eniten saksalaisen insinöörityön laatuun.
– Kun he [Porsche] päättävät tuoda jotain uutta markkinoille, niin voi luottaa siihen, että auto on jokaista ruuvia ja mutteria myöten mietitty.
Pullonokkadelfiini pulisongeilla
Alén kiinnostui Taycanista jo silloin, kun se tunnettiin vasta Mission E -konseptina. Lopullista tuotanto-Taycania ja Mission E:tä verratessa Alén olisi kuitenkin toivonut, että konseptiversiota olisi kunnioitettu vielä vähän enemmän.
– Mission E oli räyheämpi, aggressiivisempi ja huomiotaherättävämpi. Mutta täytyy kuitenkin muistaa, että kun autoja on tarkoitus saada kaupaksikin, niin kyllä se siinä mielessä piti ihan kutinsa.
4:54
Alén kiittelee erityisesti Taycanin kokoa, sillä auto ei ole tulossa vain tallia koristamaan. Hieman Panameraa kompaktimpi auto on vielä hanskattavissa kaupunkiliikenteessäkin ilman sen suurempia ongelmia.
– Nykyään se uusien autojen yleisin probleema on, että ne paisuvat kuin pullataikina. Ne on ihan helvetin isoja, Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevaa Ultima-ravintolaa pyörittävä Alén manaa.
Alén speksasi haluamansa näköisen auton Porschen konfiguraattorissa ja arvelee tilaavansa omansa joko tummanharmaana tai tummanvihreänä.
– Mission E oli valkoisena tosi makea, mutta tuotantoversio näyttää valkoisena vähän pullonokkadelfiiniltä.
Taycanin ajovalojen vieressä olevat ilmanottoaukot eivät nekään miellyttäneet Alénin silmää. Hän toivookin tumman värin hieman häivyttävän "pulisongeiksikin" pilkattuja ilmanohjaimia.
Livenä Alén ei ole tulevaa autoaan vielä nähnyt, mutta hän kertoo suuntaavansa ensi viikolla käynnistyvään Frankfurtin autonäyttelyyn, jossa myös Taycan on ensi kertaa yleisön hypisteltävänä.
Tesla ei napannut
Alén ei ole omien sanojensa mukaan mikään sähköautointoilija.
– En varsinaisesti haluaisi sähköautoa, mutta maailma muuttuu ja on pakko ryhtyä ajattelemaan myös ympäristöasioita. Ehkä se ympäristö painaa eniten siinä vaakakupissa.
– Esimerkiksi Teslasta en ole koskaan ollut erityisen innostunut. Olen kyllä kokeillut, ja vaikka se voimalinja onkin aivan huikea, niin viimeistelyn taso on aika bulkkia. Kyseessä on kuitenkin amerikkalainen auto, eivätkä ne ole viimeistelyltään mitään ihan ykkösluokan tuotteita, Alén toteaa.
Vaikka Taycan onkin suunnattu eritoten Tesla Model S:n kimppuun, ja sitä on monien muiden sähköautojen tapaan tituleerattu "Teslan-tappajaksi", tarjoaa Model S muun muassa pidemmän toimintamatkan huomattavasti huokeampaan hintaan. Teslalla myös on huomattavasti enemmän kokemusta sähköautojen valmistamisesta kuin Porschella.
Kuusinumeroinen hintalappu
Alén ei vielä tiedä, minkä verran hänen autonsa tulee loppujen lopuksi maksamaan, sillä eilen esitellyt, 160 000 euron pohjoispuolelta lähtevä Turbo ja noin 200 000 euron Turbo S, eivät ole hänellä kiikarissa. Alén sanoo suoraan, että ne menevät yli budjetin.
Sen sijaan hän on kääntänyt katseensa tiettävästi maaliskuussa lanseerattavaan versioon, jonka hinta asettuu arvioiden mukaan reiluun 100 000 euroon.
– Siihenkin joutuu varmaan muutaman lehtipihvin vielä paistamaan, jotta pankilla riittää luottoa, Alén naurahtaa.