Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) arvioi, että Helsingin ja Tallinnan välinen rautatietunneli toisi Suomelle ja Virolle myös paljon kansanvälistä huomiota.
– Tämä olisi maailman pisin merenalainen tunneli. Ei olekaan syytä rajoittaa tunnelihankkeen kannattavuuden arviota pelkästään taloudellisiin mittareihin, Vapaavuori sanoi tänään Tallinnassa.
Hänen mukaansa on syytä myöntää rehellisesti, että tunnelihanke ei olisi yksinään kannattava.
– Ehdotus tämän yhteyden rakentamisesta perustuu kokonaisarvioon tunnelin vaikutuksista.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) säesti toteamalla, että tunnelia on määrä tehdä seuraaville sukupolville. Myös hänen mukaansa hankkeen kannattavuutta on punnittava kustannus-hyötyanalyysin sijaan laajemmilla taloudellisilla mittareilla.
– Suomessa on niin suuret etäisyydet, että meillä tuskin mikään infrastruktuuri on kannattava kustannus-hyötyanalyysissä. On otettava huomioon esimerkiksi ilmasto- ja turvallisuusvaikutukset, Berner vertasi.
Ministeri myös tähdensi, että yhdessä Rail Baltica -rautatiehankkeen ja Jäämeren radan kanssa Helsinki–Tallinna-tunneli yhdistäisi toteutuessaan arktisen alueen Suomen kautta Euroopan ytimeen. Tunneli voisi siis olla merkittävä hanke koko Suomen ja Euroopan, ei vain Helsingin ja Tallinnan kannalta, Berner sanoi.
"Helsingin paras nähtävyys on vanha Tallinna"
Vapaavuori muistutti, että tunnelihanke edellyttää myös tuntuvaa rahoitusta EU:lta.
– Siksi tarvitsemme paljon paremman tarinan kuin vain kahden kaupungin tarinan saadaksemme tämän onnistumaan.
Projektin 13–20 miljardin euron suuruiseksi arvioidusta hinnasta neljä viidesosaa on Vapaavuoren mukaan tarkoitus rahoittaa julkisin varoin.
– EU:n panokseksi toivotaan saatavan puolet julkisesta rahoituksesta.
Vapaavuoren mukaan on erittäin lupaava näkymä, että tunnelin arvioidaan saavan yhdeksän miljoonaa matkustajaa vuosittain.
– Olenkin jo itse pitkään sanonut, että Helsingin paras nähtävyys on Tallinnan vanha kaupunki.
FinEst Link -projekti julkisti Helsinki–Tallinna-rautatietunnelin selvityshankkeen tulokset Tallinnassa tänään. Suunnitelman mukaan Suomenlahden alitse rakennettaisiin rautatietunneli kumpaankin suuntaan sekä huoltotunneli niiden väliin. Rakennustyöt käynnistyisivät vuonna 2025 ja matkustajaliikenne alkaisi vuonna 2040.
Pormestari Vapaavuoren mukaan on syytä varautua siihen, että näin suuren hankkeen aikataulu voi elää suuntaan tai toiseen.