Varusmies Nikolaos palkittiin komentajan kolikolla rohkeasta toiminnastaan – armeijan antamat opit auttoivat turmapaikalla: "Kun tilanteet hallitsee, ei tarvita sankaritemppuja"

Kersantti Nikolaos Ioannidis palkittiin viikko sitten komentajan kolikolla esimerkillisestä ja rohkeasta toiminnastaan onnettomuuspaikalla.

Kersantin arvolla Kaartin jääkärirykmentissä, Santahaminassa palveleva Nikolaos Ioannidis oli palaamassa takaisin varuskuntaan ajotehtävältään, kun hän saapui onnettomuuspaikalle.

Kolaripaikalle ei ollut vielä saapunut poliisia tai hoitohenkilökuntaa.

– Huomasin, että uhri makasi maassa, tilanne näytti vakavalta. Heti ensimmäisenä ajoin ajoneuvoni poikittain tielle estääkseni lisäonnettomuuksien synnyn, Ioannidis muistelee tapahtumia. 

– Kävin myös viemässä varoituskolmion pitkän matkan päähän. 

Nopea reagointi oli avainasemassa sille, ettei onnettomuuspaikalla käynyt pahemmin: Kyseessä on nimittäin vilkas liikenneväylä, jota myös raskas kalusto käyttää paljon. 

– Uhria en liikutellut, etten aiheuttaisi pahempaa vahinkoa. Keskityin liikenteenohjaamiseen myös silloin, kun pelastuslaitos saapui paikalle, jotta heillä oli työrauha. 

”Se kaikki tuli lihasmuistista”

Ioannidis sanoo, ettei välttämättä olisi pystynyt toimimaan yhtä kylmäpäisesti tai tilanteen vaatimalla tavalla ilman armeijassa saamiaan oppeja. 

– Enhän minä muuta tehnyt kuin Puolustusvoimissa on opetettu toimimaan ja reagoimaan tuollaisissa tilanteissa. Se kaikki tuli lihasmuistista – en edes muista, mitä ajattelin sillä hetkellä, aloin vain tekemään asioita. 

– Jos en olisi ikinä saanut koulutusta tai itse pitänyt koulutuksia, todennäköisesti olisin vain pyörinyt ympyrää ja ihmetellyt, mitä pitää tehdä, varusmies pohtii. 

Liikenneturvallisuus on armeijan harmaissa tärkeä asia

Kuljetuskomppanian kuljetuslinjan johtaja, ylikersantti Markku Halmesaaren mukaan liikenneturvallisuuteen ja onnettomuuspaikoilla toimimiseen kiinnitetään kuljetuskomppaniassa huomiota päivittäin. 

Kuljetuskomppania kouluttaa kuljettajia laidasta laitaan – erilaisia korttiluokkia on monia. Komppania myöntää lupia moottoripyöristä ja mönkijöistä linja-autoihin ja raskaaseen kalustoon. 

– Meillä on autokoululla paljon erilaisia kursseja. Kaikissa näissä koulutuksissa toiminta onnettomuuspaikalla on erittäin iso koulutettava asia, Halmensaari avaa listauksen. 

Ennen kuin harjoitusjoukot lähtevät harjoitukseen, heillä on Halmensaaren mukaan oppitunti, jonka yksi kokonaisuus on liikenneturvallisuus ja onnettomuuksissa toimiminen. 

– Ja aina, kun joku joukko lähtee moottorimarssille, annamme marssikäskyn, jossa myös on ohjeet toimintaan liikenneonnettomuudessa. Se pyörii jatkuvasti taustalla, kun toimitaan ajoneuvojen parissa, Halmensaari lisää. 

Varusmies palkittiin urhoollisesta toiminnastaan

Kersantti Ioannidis palkittiin urhoollisesta toiminnastaan komentajan kolikolla erillisessä palkitsemistilanteessa. 

Palkitseminen ja rykmentin komentajan kanssa käyty juttutuokio tulivat nuorelle miehelle täytenä yllätyksenä.

– Kun tilanteet hallitsee, ei tarvita mitään sankaritemppuja – muistelee vain, mitä on opetettu ja toimia sen mukaan, varusmies toteaa nöyränä. 

– Olihan se kiva juttu, mutta paljon enemmän mieltäni lämmitti onnettomuuden jälkeen se, että Puolustusvoimissa huolehditaan omistaan. 

Kaveria ei jätetä

Kun Ioannidis saapui onnettomuuspaikalle, hän ilmoitti varuskuntaansa tulevansa myöhässä, sillä oli joutunut paluumatkalla liikenneonnettomuuteen. Varuskunnassa ei siis vielä tässä vaiheessa tiedetty, oliko varusmies itse ollut mukana onnettomuudessa. 

– Kun tulin varuskuntaan, saman tien sieltä tuli kantahenkilökuntaa kysymään, onko kaikki hyvin. He heti ohjasivat minut eteenpäin keskusteluavun piiriin. Myös komppanian päällikkö tuli juttusille, Ioannidis kiittelee. 

Varusmies kävi keskustelemassa tapahtuneesta sotilaspastorille, vaikka siinä hetkessä kokikin, ettei välttämättä olisi keskusteluavun tarpeessa – järkyttävistä tapahtumista huolimatta. 

– Oli mieltä lämmittävää nähdä, että Puolustusvoimissa oikeasti huolehditaan, että kaikki on varusmiehillä hyvin, eikä asiat jää vaivaamaan. 

Vastaavanlaiset tilanteet harvinaisia

Halmesaaren mukaan vastaavanlaisia tilanteita tapahtuu silloin tällöin – liikkuvathan varusmiehet liikenteessä paljon niin yksin kuin isommissakin porukoissa. 

Lisäksi Kaartin jääkärirykmentti sijaitsee pääkaupunkiseudulla, jossa liikennettä on huomattavasti enemmän kuin harvemmin asutulla alueella. Riski liikenneonnettomuuksille on siis suurempi. 

 – Ei se jokapäiväistä tietenkään ole – suht harvinaista, Halmensaari pohtii. 

Lue myös:

    Uusimmat