Varustamo myöntää, että aluksen ankkuri on voinut aiheuttaa vaurion Ruotsin ja Latvian väliseen merikaapeliin.
Latvian ja Ruotsin välisen tietoliikennekaapelin vaurioitumiseen liitetyn Vezhen-aluksen operoija kertoo bulgarialaiselle uutistoimisto BTA:lle pitävänsä mahdollisena, että alus vaurioitti kaapelia.
Operoijayhtiö Navibulgarin toimitusjohtaja Alexandar Kaltshev kuitenkin kiistää sabotaasin. Kaltshevin mukaan Vezhen-aluksen miehistöä osoitettiin aseella ja varustamo on ohjeistanut heitä auttamaan viranomaisia.
– Tilanne ei koskaan kärjistynyt, ja se on tällä rauhallinen, hän sanoi.
Ruotsissa kaapelirikkoon kytketyn bulgarialaisalus Vezhenin omistaa Kiinan valtio, kertoo Helsingin Sanomat. Alus esitellään laivaliikenneyhtiö Navibulgarin verkkosivuilla osana yhtiön laivastoa, mutta bulgarialaisyhtiö on lehden mukaan vain aluksen operoija.
Aluksen rekisteröity omistaja on meriliikenteen tietopalvelu Equasiksen mukaan yhtiö nimeltä Hai Kuo Shipping 2015B. Yhtiön taustalla on Helsingin Sanomien mukaan Kiinan valtion omistaman Kiinan teollisuus- ja kauppapankin leasing- ja rahoitusjärjestelyihin erikoistunut ICBC Leasing.
Operoija: Onnettomuus johtui säästä
Kaltshev uskoo kyseessä olevan huonoon säähän liittyvä onnettomuus. Kaltshev on kommentoinut tapausta usealle kansainväliselle uutismedialle, kuten BTA:lle, AFP:lle ja Reutersille.
Säähän liittyvään onnettomuuteen viittaavat myös Bulgarian viranomaiset.
Viranomaisten mukaan ankkuri pudotettiin aluksesta merenpohjaan kovien tuulien vuoksi. Tässä yhteydessä vaurio on voinut viranomaisten mukaan syntyä.
– Alus on voinut aiheuttaa vaurion merikaapeliin, Bulgarian viranomaiset myöntävät uutistoimisto Reutersin mukaan.
Vezhen-alus seilaa Maltan lipun alla ja sen kyljessä on bulgarialaisen varustamon Navibulgar nimi.
Merikaapeli ei yksin voi rikkoa ankkuria
Ankkurin katkeamiseksi vaaditaan siihen kohdistuvaa valtavaa voimaa, arvioi kokenut merenkulun asiantuntija MTV Uutisille.
– En usko, että merikaapeli on yksin niin vahva, että voisi rikkoa ankkurin, sanooo merenkulkuneuvos Markku Mylly.
Ankkurista näyttää puuttuvan toinen sakara, kun 27. tammikuuta julkaistua kuvaa vertaa aiempiin.