Vasemmistoliiton puheenjohtaja ja Helsingin kaupunginhallituksen jäsen Paavo Arhinmäki erottaisi pyöräilijät ja jalankulkijat omille väylilleen liikenneturvallisuuden lisäämiseksi.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on viettänyt kesäkokoustaan Helsingissä. Tiistain asiaohjelman päätteeksi osa poliitikoista hyppäsi pyörille kiertämään kantakaupunkia.
Yksi hengähdyspaikka on Töölönlahden rannalla.
– Tuo on siis Finlandia-talo ja tuo Oopperatalo, joukosta varmistellaan Arhinmäeltä.
Eivätkö keskellä Helsinkiä eduskunnassa työskentelevät kansanedustajat tunne keskeisiä maamerkkejä?
– Varmasti monilla on se, että kun ei asu täällä ja viettää aikaansa tiiviisti eduskunnassa, ei välttämättä tule tutustuttua kaupunkiin. Tämä pyöräily on hyvä tapa, selittää oululainen ensimmäisen kauden kansanedustaja Hanna Sarkkinen.
Helsingissä syntynyt Arhinmäki viittoo eri suuntiin ja kertoo pääkaupungin merkkirakennusten lisäksi kaupungin yrityksistä puhdistaa Töölönlahden vettä.
Arhinmäki selittää suunnitelleensa pyöräreitin niin, että joukko näkee parhaat palat Helsinkiä ja liikkuu lähinnä pyöräteillä.
Reitti on kulkenut Pikkuparlamentin edustalta pyöräilijöiden Baana-reitin ja rantojen kautta Kauppatorille kahville ja sieltä Linnulauluun.
– Tämä on mennyt sujuvasti. Itse pyöräilen hyvin paljon. Pyöräteitä ei ole kaikkialla ja niissä tilanteissa saa joskus jopa pelätä, miten autot huomioivat pyöräilijät.
"Auto usein vain kaasuttaa suojatien edessä"
Arhinmäki on pyöräillyt myös Suomen ulkopuolella: Amsterdamissa, Kööpenhaminassa ja Lontoossa.
– Siellä pyöräilijät huomioidaan paremmin kuin Suomessa. Täällä liikennekulttuurissa on muutenkin petraamista. Kun suojatielle tulee kävelijä, Ruotsissa auto hidastaa ja tekee tietä. Suomessa liian usein vain kaasuttaa, Arhinmäki valittelee.
Arhinmäki vaikuttaa myös Helsingin kaupunkipolitiikassa. Riittääkö se, että ihmisiä kehotetaan pyöräilemään ja autoilemaan fiksummin vai onko liikennesuunnittelussa tehtävissä jotain konkreettista?
– Helsingissä hankaluus on, että meillä on kävelijät ja pyöräilijät samoilla väylillä. Nopeudet ovat aivan erilaisia. Pitäisi tehdä omat pyöräkaistat, jotka on liikenteen tasolla jalkakäytävän vieressä. Se loisi turvallisuutta.
Kansanedustajilla on alla samanlaiset siniset jopot. Ne on varmaan joku sponsori hankkinut.
– Kyllä ne on ihan eduskuntaryhmän rahoilla vuokrattu, joku huikkaa.
Selvä. Mihin seuraavaksi suuntaatte?
– Me lähdetään nyt maalaamaan graffitteja, Arhinmäki sanoo ja kampeaa taas pyöränsä liikkeelle.