Opettajien kokemukset sähköisistä koejärjestelmistä vaihtelevat. Osa opettajista on tyytymättömiä järjestelmien vakauteen, mutta osalla ei ole huonoja kokemuksia. Myös koulujen langattomissa verkoissa olisi parantamisen varaa.
Monet opettajat suhtautuvat sähköisiin kokeisiin skeptisesti, syy siihen on varsin yksinkertainen, toimintavarmoja ohjelmia ei ole ollut. Opettajien kokemukset ovat karuja ja osa odottaa, että toimivampi ohjelma saataisiin käyttöön.
– Kun sähköisten kokeiden suuntaan ollaan menossa, pitää järjestelmän olla toimintavarma, sanoo opettaja, joka ei halua nimeään julkisuuteen.
Hänen käyttökokemuksensa ovat yleisesti käytössä olevasta Fronter -järjestelmästä. Koetta luodessaan hän joutui lopulta tekemään ne kahteen eri järjestelmään varmistuakseen kokeen onnistumisesta. Yhdessä kokeessa luokan vastauksista vain kolmannes tallentui. Loput katosivat bittiavaruuteen.
– Eihän se ole reilua oppilaallekaan, että vastaukset katoavat, hän kertoo turhautuneena.
Koulujen langattomiin verkkoihin kaivataan parannusta
Lisäksi lukuisat opettajat ovat huolissaan siitä, kestääkö koulujen langaton verkko, ja kuka hoitaa paikalle varakoneita, kun oppilaat unohtavat koneita ja latureita koteihinsa.
– Meillä oli yhtenä päivänä kymmenen oppilasta unohtanut koneensa kotiin koepäivänä. Siinä sitten etsittiin koneita käyttöön. Kun kaikilla oli vihdoin koneet, koulun verkko heitti pari oppilasta ulos, mitä ilmeisemmin ylikuormituksen takia, kertoo toinen opettaja. Myös hänellä on kokemuksia siitä, että oppilaiden vastauksia katoaa.
Opettajat haluavat kuitenkin korostaa, etteivät ole vastustamassa sähköisiä kokeita, päinvastoin, koneella kirjoittaminen mahdollistaa esimerkiksi paremman jäsentelyn. Kappaleiden vaihtaminen paikasta toiseen onnistuu paremmin ja vastauksen rakenne jäsentyy. Opettajat myös tietävät, että verkkojen kapasiteettia kouluissa lisätään koko ajan.
Sähköisistä kokeista myös positiivisia kokemuksia
Kaikkien koulujen Fronter-järjestelmän kokeilut eivät ole aivan yhtä epäonnistuneita.
Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun uskonnon, psykologian ja filosofian lehtorin Annukka Kalskeen ensimmäistä kertaa tekemä sähköinen psykologian koe onnistui "yllättävän hyvin".
- Tallentaminen onnistui, koneet toimivat hyvin.
Vaikka Kalskeelle jäi sähköisestä kokeesta päällisin puolin varsin positiivinen kuva, antaa hän aiheesta myös kehitysehdotuksia.
- Videoiden kanssa tulisi saada lisää selvyyttä tekniikkaan. Myös opettajien ja oppilaiden teknisiä valmiuksia olisi hyvä hioa entisestään.
Positiivisilla linjoilla sähköisten kokeiden suhteen ovat myös psykologian kokeessa olleet lukion ykkösluokkalaiset.
Anniina Korhosen mukaan alkujännitys oli turha, sillä suurempia teknisiä ongelmia ei ilmaantunut.
- Aluksi oli vähän hankaluuksia päästä sisään.
Enni Hatakan mukaan ainoat ongelmat liittyivät kokeessa käytettyjen videoiden avautumiseen.
- Siinä kesti pieni hetki, mutta sen jälkeen kaikki sujui ongelmitta.
Pii Pankakoski tietää, että monia ensimmäisiä tietokoneella yo-kirjoituksensa tekeviä jännittää vielä tässä vaiheessa laitteiden toimivuus.
- Kyllähän se vähän epäilyttää olla koekaniinina tässä. Jos jotakin tapahtuu, niin se kostautuu meille.
Abitista odotetaan apua ongelmiin
Ylioppilastutkintolautakunta julkaisi tänään uuden sähköisen koejärjestelmä Abitin. Sen toivotaan tuovan ratkaisun aiemmin epävakaisiin koejärjestelmiin.
– Aion ottaa sen käyttöön jo varmastikin seuraavalla koeviikolla. Toivottavasti se tuo ratkaisun epävakausongelmaan, kertoo opettaja, joka suhtautuu sähköisiin koejärjestelmiin ongelmista huolimatta luottavaisesti.
2:19