Liikennevakuutuskeskuksen tilastot vahvistavat, että nukahtamisonnettomuuksien lukumäärä on suurempi kesäkuukausina kuin talvikuukausina.
Kesällä kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia tapahtuu ylipäänsä enemmän kuin talvella.
– Kun tarkastellaan nukahtamisonnettomuuksien osuutta kaikista onnettomuuksista kuukausittain, voidaan kuitenkin todeta, että nukahtamisonnettomuuksia tapahtuu myös tällä tavalla tarkasteltuna enemmän kesällä kuin talvella, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.
Nukahtamisonnettomuus vai ei?
Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuustutkijan Niina Sihvolan mukaan väsymyksestä tai nukahtamisesta johtuvien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien tunnistaminen ei ole kaikissa tapauksissa helppoa.
– Jos yksin ajanut kuljettaja kuolee, eikä onnettomuudelle ole silminnäkijöitä, voi joissain tapauksissa olla todella vaikeaa päätellä, onko kyseessä ollut nukahtaminen vai kenties tarkkaamattomuudesta johtunut tieltä ulosajo tai ajoneuvon käsittelyvirhe, Sihvola toteaa.
Väsyneenä virheet lisääntyvät
Lisäksi kannattaa muistaa, että väsymys voi olla taustavaikuttajana onnettomuuden syntyyn, vaikka se ei varsinaiseen nukahtamiseen asti olisikaan johtanut.
– Väsyneenä teemme herkemmin virheitä kuin virkeänä, Vesalainen muistuttaa.
Nuku riittävästi – myös kesällä
Paras tapa torjua väsymystä, on nukkua riittävästi. Kesällä lomaillaan paljon. Arkiruutinien väistyessä ihmisen vuorokausirytmi muuttuu jonkin verran. Valoisana kesäiltana valvotaan usein pidempään kuin arkisina talvi-iltoina. Joillekin valoisat yöt saattavat aiheuttaa univaikeuksia tai jopa kokonaan estää nukkumisen.
– Jos unet jäävät vähiin, myös rattiin nukahtamisen riski kasvaa, Vesalainen toteaa.
Toimiva ilmastointilaite lisää turvallisuutta
Kuumuus yleisesti väsyttää ja imee voimat ihmisestä. Tämä ilmiö näkyy myös auton ratissa – tosin vähenevässä määrin. Ilmastointilaitteiden lisääntyminen autoissa on selkeästi poistanut tätä ongelmaa.
– Markkinoille tullessaan ilmastointilaitteita mainostettiin mukavuusvarusteina. Henkilökohtaisesti pidän ilmastointilaitetta myös tärkeänä turvallisuusvarusteena – juuri väsymyksen torjunnassa, Vesalainen kertoo.
Myös Liikennevakuutuskeskuksen tilastoista voidaan nähdä, että kesäkuukausina tapahtuneita, kuolemaan johtaneita nukahtamisonnettomuuksia on tapahtunut vähemmän viimeisen kymmenen vuoden aikana kuin vuosituhannen alussa.
– Tämän kehityksen taustalla on varmasti myös monia muita olennaisia asioita ilmastointilaitteiden yleistymisen lisäksi, Vesalainen pohtii.
Alkoholi lisää nukahtamisen riskiä
Kesään kuuluvat olennaisesti mökkireissut, erilaiset illanvietot ja festarit. Myös nämä lisäävät valvomista.
– Mikäli kuljettaja kyseisissä tilanteissa nauttii vielä alkoholia, alkaa kuolonkolarin resepti olla valmis, Vesalainen paaluttaa.
Jo pienikin määrä alkoholia veressä lisää väsymystä, vaikkei rattijuopumuksen rajaa vielä hätyyteltäisikään.
– Kehotan ehdottomasti noudattamaan vanhaa, julkisuudessa runsaasti pyörinyttä ohjetta: ”Jos ajan, en ota. Jos otan, otan taksin”, Vesalainen toteaa.
Iltapäivä petollinen
Vesalaisen mukaan merkittävä osa kuolemaan johtaneista nukahtamisonnettomuuksista, kuten muistakin kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, näyttäisi Liikennevakuutuskeskuksen tilastojen mukaan ajoittuvan iltapäivän tunteihin.
Iltapäivällä myös muuta liikennettä on enemmän kuin esimerkiksi yöllä, jolloin myös nukahdellaan rattiin. Liikenteen vilkkaus vaikuttaa osaltaan nukahtamisen seurauksiin.
– Ihmisen vireystaso laskee iltapäivällä. Väsymystä ja nukahtamisen riskiä lisää tukevan ja rasvaisen aterian syöminen – erityisesti juuri ennen tätä luontaista vireystason laskua, Vesalainen varoittaa.