Veikkaus myöntää kohua herättäneiden mainosten jälkeen: "Olemme tehneet virheitä" – osa markkinoinnista tauolle

Kohun keskelle joutunut Veikkaus laittaa osan mainoksistaan tauolle pikavauhtia ja lupaa teettää perusteellisen selvityksen markkinoinnistaan.

Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski myöntää yhtiön tehneen virheitä markkinoinnissa.

– Tosiasioita ei ole mitään syytä kiistää. Me olemme tehneet virheitä. Muutamat mainoksemme ovat olleet sellaisia, etteivät ne vastaa yhtiön hyväksyttyjä markkinointilinjauksia, kommentoi Sarekoski Veikkauksen tiedotteessa.

– Otamme niistä vastuun, olemme todella pahoillamme aiheuttamastamme mielipahasta ja aiomme ottaa virheistämme opiksi.

Viimeisin kohu nousi Veikkauksen mainoksesta, jossa mainoksessa esiintyvä hahmo soittaa terapeutille kysyäkseen, onko hyväksyttävää haluta jännitystä elämäänsä rahapelien avulla. Mainoksessa terapeutti vastaa myöntävästi.

Osa mainoksista tauolle syyskuun loppuun asti

Sarekoski kertoo Veikkauksen laittavan osan mainoksistaan tauolle syyskuun loppuun saakka. 

– Laitamme kaiken muun ostetun mainontamme tauolle syyskuun loppuun saakka, lukuun ottamatta Loton, Eurojackpotin ja Vikingloton pottimarkkinointia sekä brändi- ja vastuullisuusmarkkinointia, Sarekoski sanoo.

Sarekosken mukaan mainonta ajetaan alas TV:stä, radiosta, printistä ja verkosta pikavauhtia tämän viikon aikana.

Ulkopuolinen selvitys toiminnasta

Lisäksi ulkopuolinen taho laatii selvityksen Veikkauksen toiminnasta.

– Käymme todella tarkasti läpi koko markkinointiimme liittyvät prosessit, auditoimme nykyiset linjauksemme, tulkintamme ja toimintamme, sekä teemme niihin nopealla aikataululla tarpeelliset muutokset.

Veikkauksen mukaan erityisen tarkasti käydään läpi niin kutsuttujen punaisten pelien tuoteinformaation käytännöt.

– Kun markkinointimme kokonaisarviointi on tehty ja tulokset saatu, päätetään korjaavista toimenpiteistä. Vasta niiden päätösten jälkeen palaamme uuteen normaaliin, Sarekoski sanoo.

Runsasta pelaamista ei saa kuvata myönteisesti 

Veikkauksen mainokset ovat aiheuttaneet jo parikin kohuja tänä kesänä.

Heinäkuun alussa sosiaalisessa mediassa ihmeteltiin yhtiön toista mainosta, jossa rahapelaaminen yhdistetään "päivärutiineihin", kuten kahvilla käyntiin. Poliisihallituksen Arpajaishallinto-yksikkö lähetti Veikkaukselle selvityspyynnön mainoksesta.

Arpajaislaissa todetaan, että rahapelien markkinoinnissa ei saa kuvata runsasta pelaamiseta myönteisesti eikä pelaamattomuutta tai kohtuullista pelaamista kielteisesti.

Lue myös:

    Uusimmat