Venäjän uskotaan kuljettavan rintamalle T-54/T-55-panssarivaunuja, raportoi georgialainen avoimen tiedon tutkimusryhmä Conflict Intelligence Team (CIT). Sen sijaan OSINTdefender väittää, että todistusaineistona käytetty video on viime lokakuulta, eivätkä vaunut ole matkalla Ukrainaan.
CIT:n tietojen mukaan T-54/T-55-panssarivaunuja kuljettanut juna on lähtenyt liikkeelle Venäjän itäkolkassa sijaitsevasta Arsenjevista, jossa sijaitsee panssarivaunujen varastointi- ja korjaustukikohta. Tällä hetkellä junan uskotaan olevan matkalla kohti Ukrainaa. OSINTdefenderin mukaan näin ei ole, vaan videolla vaunuja kuljetetaan mahdollisesti purkupaikalle.
Sen sijaan CIT:n todistusaineistona käyttämien valokuvien aitoutta OSINTDefender ei ole tiettävästi kommentoinut suuntaan tai toiseen.
Epäselvää on, liittyvätkö CIT:n käyttämät, aitoudeltaan vahvistamattomat tankkijunakuvat ja OSINTdefenderin kyseenalaistamat tankkijunavideot toisiinsa.
T-54-panssarivaunut ovat olleet palveluksessa vuodesta 1948 lähtien. Vaunun ensimmäinen prototyyppi valmistui 1945 eli samana vuonna, jona toinen maailmansota loppui.
Perspektiiviä vaunun ikään antaa se, että presidentti Vladimir Putin syntyi vuonna 1952 ja Neuvostoliiton johtaja Josif Stalin kuoli 1953.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Lue myös: MPKK: "Venäjän armeija näivettyy – ei voimia uuteen suurhyökkäykseen jopa vuosikymmeniin"
T-55-panssarivaunuja alettiin valmistaa vuonna 1958. Kyse on tavanomaisessa taistelussa suorituskyvyltään pitkälti samasta tankista kuin T-54, joskin T-55-vaunusta puuttui aluksi ilmatorjuntaan kykenevä konekivääri. Molemmat vaunut on aseistettu 100 millimetrisellä tykillä.
T-55:n iso etu on parempi suoja kemiallisia ja biologisia aseita sekä ydinaseita vastaan. Ulkoisesti vaunuja on ilman harjaantumatonta silmää vaikea erottaa toisistaan. Vanhemmissa T-54-vaunuissa tosin on erilainen torni kuin tuoreemmissa T-54- ja T-55-tankeissa.
Yleisesti ottaen T-54- ja T-55-vaunuista puhutaankin nimellä T-54/T-55 niiden samankaltaisuuden vuoksi. Tankkiperheeseen kuuluvia vaunuja valmistusmääräarviot vaihtelevat 96 500 ja 100 000 välillä.
Ensimmäistä kertaa T-54/T-55-sarjan vaunuja käytettiin taistelutehtävissä tiettävästi vuonna 1956, jolloin Neuvostoliitto hyökkäsi Unkariin kukistaakseen vallankumouksen. Tämän jälkeen T-54/T-55-tankit ovat sotineet kymmenissä konflikteissa, mukaan lukien Vietnamin sodassa ja Irakin sodissa.
Jos Venäjä ottaa T-54/T-55-vaunut käyttöön Ukrainassa, on niitä täten käytössä molemmilla osapuolilla. Slovenian uutisoitiin syyskuussa 2022 lahjoittavan Ukrainalle päivitettyjä versioita T-55-panssarivaunuista.
Venäjä menettänyt 140 tankkia kuukaudessa
Venäjä on pitkin Ukrainan sotaa tuonut rintamalle yhä vanhempaa kalustoa. Erityisesti T-62-vaunujen rintamalle kuljettaminen keräsi huomiota, sillä se oli yhdenlainen symboli Venäjän kärsimille valtaville vaunutappioille. T-54/T-55 edustaa tätäkin vanhempaa tuotantoa.
Reilun vuoden kestäneen suurhyökkäyksensä aikana Venäjä on menettänyt Ukrainassa julkisesti saatavilla olevan kuva- ja videomateriaalin perusteella 1 871 panssarivaunua, joista 550 on päätynyt Ukrainan sotasaaliiksi, raportoi Oryx. Todelliset tankkitappiot ovat todennäköisesti suurempia, sillä kaikkia Venäjän tuhottuja tankkeja tuskin on kuviin saatu.
Venäjä on menettänyt sodan aikana keskimäärin noin 140 panssarivaunua kuukaudessa. Venäjän ainoa yhä toiminnassa oleva varsinainen tankkitehdas tuottaa kuukaudessa noin 20 panssarivaunua, raportoi yhteiskuntakriittinen venäläislehti Novaya Gazeta.
Kuukausittaisen 120 panssarin vajetta Venäjä pyrkii kuromaan umpeen uudistamalla varastoissa olevia panssarivaunujaan. Niitä sillä on raporttien mukaan vähintään tuhansia, jopa toistakymmentätuhatta.
Käytännössä tämä tarkoittaa vaunuvanhuksille päivitystä ase-, tähtäys- ja kommunikaatiojärjestelmiin sekä reaktiivisen panssarin asennusta. Kaikki uudistettavat vaunut eivät saa samanlaista päivityspakettia.
Lue myös: Kenraali tylyttää venäläisen kollegansa hyökkäystä: "Mielikuvituksetonta ja yllätyksetöntä – Gerasimov kiirehtii kohti tappioita"
Näitä uudistettuja vaunuja Venäjän ainoa tankkitehdas pystyy lähettämään rintamalle noin kahdeksan kuukaudessa, brittilehti Economist kirjoittaa. Kolme muuta vaunujen korjauspajaa uusii kukin noin 17 tankkia kuukaudessa.
Tiedossa ei ole, minkälaisen päivityspaketin väitetysti rintamaa kohti lähetetyt T-54/T-55-panssarivaunut ovat mahdollisesti saaneet.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
1:09
Lue myös: Venäjän sotakommentaattorit: Ukrainalla voi olla voimia kahteen keväthyökkäykseen
Myös amerikkalaisen ajatushautomo Institute for the Study of War on ottanut kantaa T-54/T-55-vaunujen väitettyyn käyttöönottoon. ISW:n mukaan venäläisten tankki- ja miehistötappioiden voi olettaa kasvavan vanhojen tankkien käytön myötä, sillä ne olisivat hyvin haavoittuvaisia moderneja panssarintorjunta-aseita vastaan.
Toisaalta voidaan myös esittää argumentti, että parempi taistella vanhojen tankkien kanssa kuin kokonaan ilman tankkeja. Venäjän jalkaväkisotilaat ovat alkuvuodesta yhä tiheämmin valittaneet panssarituen puutetta. Myös Venäjän armeijan uusi hyökkäystaktiikka antaa viitteitä siihen, että se pyrkii säästämään äkillisesti paikka paikoin vähiin käyneitä panssarivaunujaan.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
0:28
Lue myös: Ukrainan ratkaiseva vastahyökkäys voi tapahtua vain yhdessä suunnassa – "Selvää kaikille, jotka vilkaisevat karttaa"
Tankin päivitys ei tee ihmeitä
Panssarivaunujen varastosta taistelukentille vieminen ei ole Venäjällä aivan yksinkertainen prosessi.
Suomalaisen panssarijoukkojen Panssari-ammattilehden mukaan Venäjän varastoimat vaunut ovat pääosin olleet ulkovarastoinnissa. Näistä noin 3 000–4 000 tankin uskotaan olevan ylipäätään korjauskelpoisia, Panssari-lehti kirjoittaa.
Osan ongelmansa vanhempien vaunujen modernisoinnissa aiheuttaa se, ettei Venäjällä ole länsipakotteiden vuoksi käytössään samanlaista määrää komponentteja kuin ennen helmikuuta 2022.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lue myös: Sotilasasiantuntija: Yli 800 venäläistä on kuollut jokaista edettyä kilometriä kohti Bahmutissa
Hyvin vanhojen vaunujen, kuten T-54/T-55-sarjalaisten, modernisointi nykyvaatimusten tasolle ei kaikilta osin myöskään yksinkertaisesti ole mahdollista.
Vaunujen peruspalikat panssaroinnista tykkiin ovat jo 70 vuotta vanhaa teknologiaa, eikä niitä pelkällä päivityspaketilla tuoda nykypäivään. Varmuutta siitä, että Venäjä näin haluaa tehdä, ei myöskään ole.
Lue myös: Uimataitoinen "taistelukentän taksi" – tällaisia ovat kiitellyt suomalaispasit Ukrainan puolustusrintamassa
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lue myös: Venäjä tuonee rintamalle erikoisen näköisen panssarin, jonka aseena on laivaston ilmatorjuntatorni: "Melkoinen leikkaa ja liimaa -ratkaisu"
Juttua muokattu 23.3.2023 kello 12.32: Jutun kirjoittamisen jälkeen tuli tieto, että T-54/T-55-uutisen todistusaineistona toiminut video on saatettu julkaista jo lokakuussa 2022, eivätkä tankit kulje siinä kohti Ukrainaa, vaan mahdollisesti purkupaikalle. Juttua on muokattu siten, että nämä uudet tiedot on otettu huomioon. Lisäksi otsikko muokattu muotoon "Venäjän väitettiin vievän hyvin vanhoja panssarivaunuja Ukrainaan – videon kuvausajankohtaa epäillään".
Juttua päivitetty myös kello 17.37: Lisätty virkkeet "Sen sijaan CIT:n todistusaineistona käyttämien valokuvien aitoutta OSINTDefender ei ole tiettävästi kommentoinut suuntaan tai toiseen." ja "Epäselvää on, liittyvätkö CIT:n käyttämät, aitoudeltaan vahvistamattomat tankkijunakuvat ja OSINTdefenderin kyseenalaistamat tankkijunavideot toisiinsa."
Juttua korjattu 27.3.2023 kello 16.03: Korjattu tieto T-54/T-55-tankin tykin koosta. Jutussa luki, että tykki on 105 millimetrinen. Se on 100 millimetrinen.