Venemyynnin hurja kasvu jatkuu, taustalla korona – "Kun mökkeily lisääntyy, veneilykin lisääntyy"

Venemyynti on jatkanut kasvuaan viime vuodesta. Ensirekisteröityjen vesikulkuneuvojen määrä ylsi viime vuonna ennätyslukemiin, ja kasvuvauhti on jopa kiihtynyt alkuvuodesta 2021.

Kotimaanmatkailu ja kesämökkeilyn lisääntyminen korona-aikana selittää kasvua.

Vuonna 2020 ensirekisteröityjen vesikulkuneuvojen määrä kasvoi runsaasti aikaisempiin vuosiin verrattuna. Kun vuosina 2016–2019 ensirekisteröintejä tehtiin vuodessa noin 3  500–4  000, vuonna 2020 ensirekisteröintien määrä oli yli 4  700. Määrä kasvoi noin 20 prosenttia vuodesta 2019.

Kasvu ei näytä hidastuneen kuluvanakaan vuonna. Tämän vuoden tammi-toukokuun ensirekisteröintien määrä kasvoi noin 32 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaaviin lukemiin. Pelkästään tämän vuoden toukokuussa ensirekisteröitiin yli 1  500 vesikulkuneuvoa.

– Onhan tämä suoraan sanottuna poikkeuksellisen kova tahti, myöntää Venealan Keskusliiton Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

Ensirekisteröintien määrä tammi-toukokuussa kasvoi vuoden takaiseen verrattuna jokaisessa Manner-Suomen maakunnassa Keski-Pohjanmaata lukuun ottamatta.

Ensirekisteröintien määrä kasvoi suhteellisesti eniten Keski-Suomessa, jossa kasvua kertyi huimat 85 prosenttia. Etelä-Pohjanmaalla kasvua oli 68 prosenttia ja Etelä-Karjalassa 63 prosenttia.

Lukumääräisesti eniten vesikulkuneuvojen ensirekisteröintejä tehtiin Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla.

Rekisteröintivelvoite koskee vähintään 5,5 metriä pitkiä purje- tai moottoriveneitä. Rekisteröitävän veneen moottoritehon alaraja on 15 kilowattia eli 20,4 hevosvoimaa. Ensirekisteröidyistä vesikulkuneuvoista noin 70 prosenttia on viime vuosina ollut moottoriveneitä ja noin neljännes vesiskoottereita. Muita kulkuneuvotyyppien rekisteröintejä on ollut vain muutama prosentti.

Suurin osa veneilystä liittyy kesämökkeilyyn

Sekä vuoden 2020 määrä että viime toukokuun kuukausittainen määrä ovat ennätyslukemia, vahvistaa palvelukokonaisuuden päällikkö Henri Wallenius liikenne- ja viestintävirasto Traficomista. Vaikka vesikulkuneuvojen myynti on ollut pitkään kasvussa, viime vuoden selkeää nousua selittää korona.

– Ei voi sanoa, että se on ainoa tekijä, mutta sillä on varmasti iso merkitys siinä, Wallenius kertoo.

Kun ulkomaanmatkailu on vähentynyt, lomailun lisääntyminen kotimaassa on kasvattanut myös veneiden menekkiä.

– Varmasti ihmisten lomakäyttäytymisellä on oma vaikutuksensa. Suurin osa suomalaisesta veneilystä liittyy tavalla tai toisella kesämökkeilyyn, sanoo Finnboatin Pajusalo.

Myös Wallenius arvioi korona-ajan kesämökkibuumin vaikuttaneen myös venemyyntiin.

– Kun ensin hankitaan mökki vesistön rannalla, niin helposti seuraava hankinta on vene tai vesiskootteri, jolla vesistössä pääsee liikkeelle. Kun mökkeily lisääntyy, niin veneilykin lisääntyy.

Koronaviruksen aiheuttamat rajoitukset tavarantoimituksessa ja logistiikassa ovat haitanneet jonkin verran alaa. Suomalaiset venevalmistajat pystyivät kuitenkin jatkamaan korona-aikanakin, kun ruuhkaisemmin asutetuissa kilpailijamaissa tehtaita jouduttiin sulkemaan.

– Suomi harvaanasuttuna maana ja teollisuus, mikä työllistää pienillä paikkakunnilla maakunnissa, on tässä tilanteessa ollut erittäin hyvä asia. Pajusalo kertoo.

Suomessa tehdyistä veneistä valtaosa menee vientiin. Kotimaan markkina vastaa noin 30 prosenttia Suomessa valmistetuissa veneistä.

Vesiskoottereiden suosio jatkaa vahvaa kasvuaan

Vesiskoottereiden suosio on kasvanut aiempien vuosien tapaan vauhdilla. Vuoteen 2016 verrattuna vesiskoottereiden ensirekisteröintien määrä oli vuonna 2020 lähes kaksinkertaistunut.

Kasvu on jatkunut kuluvana vuotena. Vesiskoottereiden ensirekisteröinnit kasvoivat tämän vuoden tammi-toukokuussa kolmasosalla verrattuna vuoden takaiseen.Wallenius arvelee, että vesiskootterit ovat monille matalan kynnyksen tie vesille.

– Niitä on helppo kuljettaa mukana trailerilla ja varastoida vaikkapa autotalliin. Osaavissa käsissä laite on turvallinen, mutta osaamattomissa potentiaalisesti hyvinkin vaarallinen, hän huomauttaa.

Myös perämoottoreiden myynti jatkanee kasvuaan. Suurin osa suomalaisista veneistä on perämoottoriveneitä, joita ei tarvitse rekisteröidä.

Finnboat tekee tilastointia perämoottoreiden myynnistä maahantuojien raportoimien lukujen pohjalta, mutta ne valmistuvat suuremmalla viiveellä kuin Traficomin tilastoimat venerekisterin luvut.

Finnboatin Pajusalon mukaan venemyynnistä voi kuitenkin päätellä perämoottoreidenkin myynnin kasvuprosenttien olevan samaa luokkaa.

Valtaosa myydyistä perämoottoreista on polttomoottorikäyttöisiä ja noin kolmasosa sähkökäyttöisiä.

– Sähköistä on selkeästi korkeampi prosentti kuin vaikkapa tieliikenteestä, Pajusalo kertoo.

Pajusalon mukaan tänä vuonna tuotteita on ollut hyvin saatavilla.

– Ennakkotilauksia tehtiin pitkin talvea. Syksyllä nähtiin jo, että kuluttajat halusivat ensi vuodelle veneitä hyvissä ajoin. Moni valmistaja pystyi siten ennakoimaan.

Lue myös:

    Uusimmat