Verkkokauppajätti Alibaba on rikkonut yhden päivän kestävän superalekampanjansa myyntiennätyksen. Viime vuoden summa, niin ikään kaikkien aikojen ennätys, rikottiin jo päivän puolivälissä.
Kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba on rikkonut oman verkkokauppaennätyksensä, kertoo BBC. Ennätys lyötiin Alibaban omassa, vuosittaisessa, Aliexpress.com -alepäivässä, jota on kutsuttu maailman suurimmaksi ostotapahtumaksi.
Yritys kertoo ylittäneensä superpäivän viime vuoden ennätystuloksen, 8,6 miljardia euroa, tänä vuonna jo päivän puolivälissä. Yhdysvalloissa vastaava verkko-ostospäivä, Kybermaanantai, keräsi vähän yli miljardi euroa, vertaa BBC.
Ensimmäisen tunnin aikana Alibaba teki kauppaa noin 3,6 miljardin euron edestä. Se lähes tuplasi summan viime vuoden alennuspäivään verrattuna.
Alibaban alennusmyyntipäivää kutsutaan Singles Dayksi, tai tupla-11-päiväksi, koska se pidetään aina marraskuun 11. päivä (11.11.). Se on erittäin merkittävä päivä muun muassa kiinalaisille jälleenmyyjille.
Verkkokaupalla 130 miljoonaa käyttäjää
BBC sanoo kuitenkin, että Alibaban myyntiennätyksistä ei kannata olettaa, että Kiinan hidastuva talouskasvu olisi tekemässä käännettä. Ihmiset ovat pantanneet esimerkiksi ostospäätöksiä alepäivään asti odottaessaan tarjouksia.
Verkkokauppaa käyttävän suomalaisasiakkaan mukaan alepäivä on kuin kiinalaiset markkinat netissä. Sama tuote voi myynnissä usealla eri myyjällä, joten tuotteen arvostelujen lisäksi kannattaa tarkistaa myös myyjän arvostelut.
Kuljetus on pääosin ilmainen, eikä palautuksissa ole ollut ongelmia. Palveluun tyytyväinen asiakas kertoo, että tavara on reilusti halvempaa kuin Suomessa.
Ensimmäisen kerran verkkokauppa Alibaba järjesti alepäivänsä vuonna 2009. Sivustolla on yli 40 000 kauppiasta ja 30 000 brändiä 25 eri maasta.
Alibabaa käyttää arviolta 130 miljoonaa ihmistä.