Verkkokaupassa tehtyjä ostoksia, erityisesti vaatteita, palautetaan ahkerasti. Ilmainen palautus on kilpailuvaltti verkkokaupoille ja joissakin tapauksissa palautettua tuotetta ei edes tarvitse postittaa, vaan pelkkä kuva riittää hyvityksen saamiseen. Palautuskulttuuriin liittyy kuitenkin lieveilmiöitä.
Tilaa nyt, päätä kotona, palauttaminen on ilmaista. Näin mainostaa moni verkkokauppajätti. Vaikka kaksi vuotta sitten voimaan astuneen EU-direktiivin myötä verkkokaupat voisivat periä maksua tuotteidensa palauttamisesta, harva verkkokauppan sitä tekee.
Kaupan liiton digiasiantuntija ja Verkkokauppaliiton toiminnanjohtaja Oula Järvinen kertoo, että palautuskustannukset vaihtelee valtavasti toimialoittain. Vaatteiden kohdalla ilmainen palautusoikeus keskeinen markkinointikeinona.
Jos tuote on edullinen, ei verkkokauppa aina vaadi tuotteen konkreettista palauttamista, Järvinen kertoo. Hän tietää tällaisen tapauksen esimerkiksi kiinalaisesta Wish-verkkokaupasta.
– Käytännössä jotkut verkkokaupat toimivat niin, että jos tuotteen haluaa palauttaa siitä voi ottaa vain valokuvan ja he sitten palauttavat rahan ja asiakas saa pitää tuotteen. Tätä tapahtuu yleensä silloin, jos tuote tulee vaikkapa Kiinasta, josta on ilmeisesti halpa lähettää tänne ja täältä Kiinan lähettäminen taas on aika kallista. Se on edullisempaa palauttaa sitten pelkät rahat, Järvinen toteaa.
Viallisen tuotteen kohdalla tämä käytäntö on yleinen myös Suomessa, erityisesti jos tuotteen postimaksut ovat korkeat.
Verkkokaupalla on lieveilmiöitä
Palvelujen ja kaupan professori Hannu Saarijärvi Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulusta kertoo, että palautusprosenteissa on suurta vaihtelua. Hänen mukaansa verkkokaupassa ostetuista vaatteista jopa 40-50 prosenttia palautetaan. Syyt ovat luonnollisia: Jos vaate ei sovi, sitä ei tule käytettyä. Mutta ilmaiset palautuskäytännöt ruokkivat myös opportunisista käyttätymistä.
– Aikaisemmat tutkimukset ovat kuvanneet, että vaatteita ostetaan esimerkiksi vain viikonlopuksi ja sitten palautetaan seuraavana maanantaina, Saarijärvi kertoo.
Ilmaiset palautuskäytännöt ohjavat myös ylimääräiseen tilaamiseen ja näin palautusprosenttien kasvamiseen.
– Ja se on tietenkin taloudellinen, mutta yhä enemmän myös ympäristö- ja kulutuseettinen kysymys.Tälläkin hetkellä maalla, merellä ja ilmassa liikkuu miljardien eurojen arvosta tavaraa ja jos se ei sitten päädy kulutukseen vaan palautuu käyttämättömänä niin se on suuri ympärisökuorma, joka siitä syntyy.
Saarijärven mukaan verkkokauppaostamiseen liittyvät käytännöt vakiintuvat lähivuosina. Hän painottaa, että sen tähden on tärkeää keskustella ilmaisten palautuskäytäntöjen ulottuvuuksista ja hankkia tarkempaa tutkimustietoa siitä, millaista kuormaa ihmisten tekemistä palautuksista syntyy.