Palautusmaksuilla kannustetaan ihmisiä vähentämään turhia tilauksia ja säästämään ympäristöä.
Kotimaisia vaatteita valmistava Tam-Silk on ryhtynyt veloittamaan asiakkaitaan vaatteiden palautuksesta.
Yrityksen vaatteen palauttaminen maksaa torstaista 5. elokuuta alkaen 5,50 euroa. Summa vähennetään palautettavasta rahamäärästä.
Vaatteiden palautus myymälään on edelleen maksutonta.
Palautusmaksu otettiin käyttöön ympäristö- ja liiketaloudellisista syistä, kertoo Tam-Silkin markkinointipäällikkö Jussi Hietaranta.
– Vaatebisneksessä vaatepalautukset ovat iso ongelma ympäristön ja liiketoiminnan kannalta. Olemme miettineet, miten saisimme ihmiset tilaamaan vain sen, mitä he tarvitsevat, Hietaranta kertoo.
Lue myös: Kansainvälinen ylikulutuspäivä oli torstaina – luonnonvarojen ylikulutus palautumassa koronaa edeltäneelle tasolle
Hänen mukaansa palautusmaksulla ihmisiä kannustetaan vähentämään turhaa tilausrumbaa. Yhtiön toimitusjohtaja Juha Haapasaaren mukaan käyttöön otettu toimi ei kuitenkaan ole kiveen hakattu.
– Me ei naulata peruskallioon, että näin olisi aina ja ikuisesti. Jos homma ei toimi, voidaan keksiä jotain muuta, Haapasaari toteaa.
Asiakkaiden palaute palautusmaksujen käyttöönottoon on ollut lähes pelkästään positiivista. Hietarannan mukaan uudistus lopulta hyödyttää suurinta osaa asiakkaita, sillä uudistuksen yhteydessä yritys luopui toimituskuluistaan Matkahuollon kautta toimitettavien lähetysten osalta.
– Olemme saaneet paljon palautetta somessa. Palaute on ollut 99 prosenttisesti positiivista, viestimme on siis ymmärretty hyvin. Uskomme itsekin, että kenenkään elämä ei tästä mene pilalle, Hietaranta kertoo.
Designyhtiö halusi lisätä asiakkaiden tietoisuutta palautusmaksulla
Kotimainen designyhtiö Vimma on laskuttanut vaatteiden palautuksesta jo viime syksystä lähtien. Vaateyhtiö perii palautuksen yhteydessä toimituskulut sekä palautuksesta aiheutuneet käsittelykulut, jolloin palautuksen yhteydessä perittäväksi summaksi tulee yhteensä 9,4 euroa.
Palautusmaksu otettiin yrityksessä käyttöön ympäristösyistä, kertoo Vimman myynti- ja markkinointivastaava Anton Rahkola.
– Haluamme toimia vastuullisesti yhdessä asiakkaiden kanssa ja saada tietoisuuteen sen, miten hirveän kuorman ympäristölle verkkokauppatilaamisen turha palauttaminen aiheuttaa. Ihmiset käyttävät kotiaan sovituskoppina ja halusimme hillitä sitä jossain määrin, Rahkola kertoo.
Lue myös: Kattava ilmastoraportti julkaistaan ensi maanantaina – odotettavissa laaja katsaus ilmastonmuutoksen etenemiseen
Hänen mukaansa palautusmaksuun siirtyminen on selkeästi hillinnyt palautusten määrää. Asiakkaiden suhtautuminen palautusmaksuun on ollut pääosin positiivinen.
– Kun otimme tämän käyttöön syksyllä, avasimme päätöksemme syitä somessa. Selitimme juurisyitä sille, miksi tämä tehdään, ja se poiki positiivista palautetta, mutta myös hieman negatiivista. Monet eivät ole tottuneet siihen, että palautus olisi maksullista, Rahkola kertoo.
Yhtiö veloittaa vain, jos tuote palautetaan kokonaan. Sen sijaan vaatteen vaihtaminen toiseen kokoon on maksutonta.
Palautuksen maksullisuudella koetetaan vähentää holtittomia ja lähtökohtaisesti harkitsemattomia ostoksia, jotka tullaan palauttamaan, Rahkola toteaa.