Vessan siivousta tai selityskirje mummolle – näin oppilaat pannaan töihin jälki-istunnossa

Opettaja opettaa oppilaita kahdeksasluokkalaisten yhdistetyllä uskonnon ja elämänkatsomustiedon tunnilla Kulosaaren yhteiskoulussa Helsingissä 23. lokakuuta 2013.
Lehtikuva
Julkaistu 19.02.2015 20:23
Toimittajan kuva

Hanna Takala

hanna.takala@mtv.fi

Osana vuoden 2014 alussa voimaantullutta koulurauhapakettia opettajille tuli oikeus teettää tehtäviä jälki-istunnoissa. Osa teettää jälki-istunnossa laiminlyötyjä läksyjä, osa laittaa oppilaat esimerkiksi siivoamaan näiden aiheuttamat sotkut. Kaikki eivät kuitenkaan tehtäviä jälki-istunnossa teetä.

MTV Uutisten ja OAJ:n kyselyssä käy ilmi, että osa opettajista on turhautunut jälki-istuntoon. Sen ei katsota tehoavan niihin oppilaisiin, jotka useimmin siellä istuvat. Myös se, että jälki-istunto on passiivisista toimintaa, herättää opettajissa kritiikkiä.

"Monet tyhjät jälki-istumiset pitäisi poistaa kokonaan ja sopia hyvitystöistä oppilaan kanssa koululle toimivalla tavalla kouluajan ulkopuolelle."

"Perinteiset jälki-istunnot, joissa oppilaat istuvat 45-60 min paikoillaan hiljaa, ovat mielestäni vanhanaikaisia. Jonkinlainen työtehtävä koulun hyväksi tai vastaava voisi toimia paremmin."

"Jälki-istunnosta, jossa vain istutaan ei ole hyötyä."

"Jälki-istunto ilman tehtäviä on ajan haaskausta."

Vessan kuuraamista ja tupakan vaaroista kirjoittamista

Kysyimme opettajilta, mitä tehtäviä he ovat jälki-istunnoissa teettäneet. Osa kertoi että eivät ole tehtäviä teettäneet, vaikka laki sen nykyään sallisi.

"Aiemmin näin ei saanut tehdä enkä ole teettänyt vieläkään."

"Meidän koulussamme tehtäviä ei saa (vielä) jälki-istunnossa teettää."

"Emme saa teettää tehtäviä jälki-istunnon aikana, vaan siellä ollaan hiljaa paikallaan."

"Jälki-istunnossa on istuttu hiljaa (jotta tuntuisi tylsältä ja saisi miettimään). En ole teettänyt tehtäviä, sillä jollekin oppilaalle tämä on "palkinto" (saa viettää open kanssa kahdenkeskistä aikaa)."

Melko suosittua oli se, että oppilas tekee läksyjä. Osa opettajista kuitenkin katsoi, että läksyjen tekeminen ei voi olla jälki-istunnon tarkoitus ainakaan jos tekemättä jättäminen ei ole jälki-istunnon peruste. Monen opettajan mielestä tehtävien pitää liittyä siihen, miksi jälki-istuntoon on jouduttu.

"Oppilas on kirjoittanut, mitä tuli tehtyä ja miksi."

"Yleishyödyllisiä tehtäviä, luokan siivoilua tai muuta sellaista tai kouluisännän kanssa koko koulua koskettavia yleishyödyllisiä hommia."

"Esimerkiksi valistavia tehtäviä tupakan terveysriskeistä ja ikärajoista."

"WC:n siivous (yhteistyössä siistijän kanssa), kun oppilas oli sylkenyt, pissannut seinille ja lattioille."

"Kirjoittamista, esimerkiksi: miten toimisin ensi kerralla vastaavassa tilanteessa. Tai omien jälkien siivoamista, jos oppilas on esimerkiksi töhrinyt koulun seinää."

"Kaksi oppilasta pilasivat tietoisesti kotitalouden tunnilla leipomansa tuotteet. Tekivät koulun jälkeen samat tuotteet uudelleen ja oikein."

"Kirjoitustehtävät, pienet siivoustehtävät (roskien kerääminen piha-alueelta kiroilusta), tekemättömien läksyjen tekeminen."

"Oppilas on etsinyt tietoa netistä esimerkiksi päihteistä."

"Olen pistänyt kirjoittamaan kirjeen äidille tai mummolle tai jollekin läheiselle miksi on käyttäytynyt niin kun on käyttäytynyt."

"Minun jälki-istunnossani teroitetaan värikyniä."

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa