Alakoulun suorittaneen lapsen vanhempi syyttää kouluja jämäkkyyden puutteesta ja siitä, että hänen lahjakas, mutta laiska lapsensa päästettiin liian helpolla. Nimimerkki "Fiksun mutta laiskan vanhempi" kirjoittaa asiasta Helsingin Sanomien mielipidepalstalla.
– Ainakin jotkin koulut ja opetusmenetelmät ovat vuosien varrella muuttuneet niin lapsilähtöisiksi, etteivät ne enää opeta tekemään sinnikkäästi töitä, hän kirjoittaa.
MTV Uutisten haastattelemat opettajat pitävät kirjoitusta osittain oikeaan osuvana, mutta muistuttavat myös vanhemmilla olevan vastuunsa oppilaan eteenpäin tuuppimisessa.
– Koulussa yritän kaikkeni, mutta en voi oppilaan himaan enää mennä vahtimaan että läksyt tulevat tehdyksi, helsinkiläisen alakoulun opettaja toteaa.
Mielipidekirjoituksen laatineen vanhemman mukaan koulu ei muun muassa vaatinut läksyjen tekemistä kunnolla tai antanut rangaistusta myöhästelystä. Lapsen päättötodistuksen keskiarvo alakoulusta oli 7,5, ja vanhemman mukaan hän olisi pienellä vaivalla saanut kiitettävät arvosanat.
"Luokat liian isoja, jotta kaikkeen ehtisi puuttua"
Länsihelsinkiläisen alakoulun opettaja sanoo asiassa olevan monta puolta, joista yksi on oppilaan näkökulma.
– Mitä jos lapsi on itse ollut tyytyväinen. Ehkä vanhempi haluaisi jotakin enemmän ja näkee lapsessaan potentiaalia, mutta kyllä alakoulun 4-6 -luokkalaiset jo tajuavat, että he tekevät koulutyötä itseään, eivät vanhempiaan varten.
Toisen helsinkiläisen alakoulun opettaja sanoo puuttuvansa heti siihen, jos lapset yrittävät mennä sieltä, mistä aita on matalin.
– Välillä lapset haluavat päästä tehtävistä nopeasti eroon eivätkä viitsi kirjoittaa kokonaisia lauseita. Toisinaan laitan oppilaan kumittamaan hutiloiden tehdyt läksyt ja kirjoittamaan ne uudestaan joko heti tai koulun jälkeen, opettaja sanoo.
Opettaja ymmärtää myös niitä, joiden aika ei yksinkertaisesti riitä tehokkaaseen laiskuuden karsintaan.
– Minullakin on luokalla 27 oppilasta ja muutakin elämää kuin koulu, joten ihan kaikkeen ei aika riitä.
"Luokalle voisi jättää nykyistä useammin"
Opetusalan luottamusmies Matti Sippola Seinäjoelta on toiminut opetusalalla kolmisenkymmentä vuotta. Hän pitää mielipidekirjoittajan pointtia hyvänä.
– Kokeneena ja ehkä konservatiivisenakin opettajana allekirjoitan sen ajatuksen, että ollaan menty liikaa pehmeämpään yhteiskuntaan. Kaikki kovemmat arvot tuomitaan, ja arvostellaan sitä, jos asioihin joudutaan puuttumaan tiukasti kotona tai koulussa.
Myös Sippola painottaa vanhempien vastuuta oppilaan motivoimisesta yhdessä opettajien kanssa.
– Perusopetuslaissakin sanotaan, että vanhempien pitää huolehtia että koululainen tekee työnsä kunnolla. Jos sitä laiminlyö, siitä voi saada sakkoa.
– Sitä paitsi vanhemmilla on laajempi repertuaari rangaistuksia käytössä kuin kouluilla. Esimerkiksi vanhemmat voivat kieltää jonkun kivan tekemisen joksikin aikaa, jos lapsi ei tee koulutyötään kunnolla.
Sippola sanoo kannattavansa myös sitä, että oppilaita jätettäisiin luokalle nykyistä helpommin.
– Luokalle jättämistä pitäisi harkita vahvemmin, jos alisuoriutuminen johtuu velttoilusta ja oppilas pääsee rimaa hipoen läpi.
Järvenpääläisen alakoulun opettaja sanoo tunnistavansa kirjoituksessa esille tuotuja asioita, mutta kieltää jämäkkyyden puuttumisen oman koulunsa kohdalta.
– Tietysti pitää myös selvittää johtuuko niin sanottu laiskuus oppimisvaikeuksista vai eikö oppilas ole sisäistänyt oppimisen vaatimuksia.
– Löysäily on tätä päivää, mutta ainakin omassa koulussani siihen puututaan jämäkästi. Vanhemmatkin suorastaan vaativat, että heidän lapsensa laiskotteluun puututaan.