Vezhen-aluksen liikennöijä syyttää tapahtuneesta "epäsuotuisia hydrometeorologisia olosuhteita" eli säätä. Forecan mukaan merisää ei ollut tapahtuma-aikaan erityisen vaikea.
Ruotsin ja Latvian välillä kulkeva tietoliikennekaapeli vaurioitui viime sunnuntaina. Sabotaasista epäillään Vezhen -nimistä alusta, jolla on Bulgaria-kytkös, mutta omistaja Kiinasta.
Vezhen-alusta operoiva yhtiö on julkaissut asiasta kotisivuillaan tiedotteen, jossa se toistaa, että kyse oli sääolosuhteisiin liittyneestä onnettomuudesta. Yhtiö vakuutti antavansa kaiken tukensa Ruotsin viranomaisille asian selvittämiseksi.
– (Yhtiöllä) ei ole tietoa mistään Vezhenin miehistön tahallisesta toimesta, joka olisi voinut johtaa tapahtuneeseen. Saamiemme tietojen perusteella tämä oli force majeure -tilanne, joka johtui epäsuotuisista hydrometeorologisista olosuhteista alueella, lausunnossa sanotaan.
Sääpalvelu Forecasta kerrottiin maanantaina STT:lle, ettei merisää tapahtuma-alueella Ruotsin Gotlannin ja Latvian välillä ollut vuodenaikaan nähden poikkeuksellisen vaikeaa, kun kaapelivaurio syntyi. Saman kertoi Ilmatieteen laitos Ilta-Sanomille maanantaina.
Vezhen kuuluu Navibulgarin laivastoon, mutta aluksen omistaa Kiinan valtiolle kuuluva yritys, kertoi Helsingin Sanomat maanantaina. Taustalla on leasing- ja rahoitusjärjestelyihin erikoistunut ICBC Leasing, joka on yksi maailman suurimmista leasing-yhtiöistä.
Lue myös: Kuusi kaapelivauriota kahdessa vuodessa onnettomuus? "Mahdotonta" – näin Nato varoitti Venäjän sabotaasista vuosia sitten
Ruotsin viranomaiset yhä aluksella
Ruotsin rannikkovartiosto ja muut viranomaiset ovat yhä takavarikoidulla Vezhen-aluksella jatkamassa esitutkintaa, joka liittyy Itämerellä havaittuun uuteen kaapelirikkoon. Asiasta kertoo merivartioston tiedottaja uutistoimisto TT:lle.
– Ruotsalaiset viranomaiset ovat paikalla, mukaan lukien rannikkovartiosto. Avustamme esitutkinnassa, koska meillä on osaamista ja kokemusta laivoista, sanoi tiedottaja Mattias Lindholm.
Alus on ankkurissa Karlskronan ulkopuolella Etelä-Ruotsissa. Rannikkovartiostolla ei ollut antaa arviota siitä, kuinka kauan tutkintaan menee. Alus voidaan vapauttaa, jos syyttäjä päättää kumota takavarikointimääräyksen.