Tulevaisuudessa kieltenopetus voisi alkaa jo varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen aikana, esittää suomalaisten kielitaitoja käsittelevä selvitys.
Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) pitää kieltenopetuksen varhaistamista hyvänä ideana ja sanoo, että kielten oppimisen pitäisi alkaa viimeistään ensimmäisellä luokalla.
– On hienoa, että monet kunnat ovat jo tehneet pysyvän päätöksen kieltenopetuksen varhaistamisesta tällä hallituskaudella käynnistettyjen valtakunnallisten kokeilujen tuella. Meidän tulee kannustaa lapsia ja nuoria opiskelemaan monia kieliä, se avaa ovia ja lisää kansainvälisyyttä, Grahn-Laasonen sanoo tiedotteessa.
Tänään julkaistussa selvityksessä esitetään, että kielten opiskelu alkaisi viimeistään ensimmäisen luokan keväällä jostain muusta kielestä kuin englannista.
Näin englannin opetus voisi alkaa pääsääntöisesti kolmannelta luokalta.
Selvityksen on tehnyt Turun yliopiston professori ja vararehtori Riitta Pyykkö. Hänen mukaansa monipuolinen kielivaranto on tärkeä osa Suomen menestymistä kansainvälisessä maailmassa.
Selvityksessä todetaan, että Suomessa kielten opiskelu on yksipuolistunut ja osaaminen painottunut aiempaa enemmän englantiin. Kieliosaamisen monipuolistamiseksi ja parantamiseksi esitetään monia keinoja.
Esimerkiksi lukiossa kieltenopiskelua vahvistettaisiin oppiainerajat ylittävillä kokonaisuuksilla. Lisäksi selvitys esittää suullisen kielitaidon kokeen sisällyttämistä ylioppilastutkintoon.
Ehdotuksena on myös, että yliopisto-opiskelijoilta edellytettäisiin vähintään kahden vieraan kielen taidon osoittamista.