Viidenkympin villitykseen haettiin koronavuonna lääkettä autokaupasta: "Kiihdyttänyt autonhankintaa"

Vaihtoautoketju Kamuxin uunituoreen Suomalaiset autokaupoilla -selvityksen mukaan viidenkympin villitykseen haettiin viime vuonna aiempaa useammin apua autokaupoilta.

Vuosi sitten Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla -kyselytutkimukseen vastanneista 45–54-vuotiaista vain 13 prosenttia ilmoitti omistaneensa nykyisen autonsa alle vuoden verran. Tuolloin yhdelläkään toisella ikäryhmällä ei ollut yhtä alhaista prosenttilukemaa tarkasteltaessa tuoreiden autohankintojen osuutta.

Sen sijaan uusimmassa, helmikuussa 2021 valmistuneessa selvityksessä ikäryhmän vastaava prosenttiosuus kasvoi viidellä prosenttiyksiköllä 18 prosenttiin. Vain nuorimmassa, eli 18–24-vuotiaiden ikäryhmässä, useampi (19 %) on hankkinut auton viimeisen vuoden aikana.

– Koronavuosi on kiihdyttänyt viidenkympin tienoilla olevien vastaajien autonhankintaa, Kamuxin maajohtaja Ilkka Virtanen kertoo yhtiön tiedotteessa.

"Auton hankkiminen tarkan harkinnan alla"

Viisikymppiset olivat koko tutkimuksen ainoa ikäryhmä, jossa tuoreiden autohankintojen osuus kasvoi vuoden takaisesta.

Erityisesti 18–24-vuotiaiden keskuudessa lasku oli kovaa. Vuosi sitten joka kolmas heistä ilmoitti hankkineensa autonsa korkeintaan vuotta aiemmin, nyt näin vastasi siis vain joka viides.

– Koronan mukanaan tuoma epävarmuus on saattanut heijastua erityisesti nuoreen ikäpolveen, niin että auton hankkiminen on ollut erityisen tarkan harkinnan alla, Virtanen pohtii.

Suomessa myytiin vuonna 2020 yli 630 000 käytettyä autoa. Käytettyjen autojen kauppa menee suurin piirtein puoliksi autoliikkeiden ja kuluttajien välisen kaupan kesken.

Miehet ja naiset vaihtavat autoa eri syistä

Suomalaiset autokaupoilla -kyselytutkimus nosti viime vuonna esiin mielenkiintoisia eroja myös sukupuolten välillä.

Kyselyyn vastanneilla naisilla autonvaihtotarve korostui nykyisen auton huonon kunnon (22 %) tai käyttötarpeen muuttumisen (19 %) myötä.

Miehet puolestaan olivat useammin silkan vaihtelunhalun (19 %) uhreja ja kiinnittävät naisia useammin huomiota nykyisen autonsa ylläpitokustannuksiin (19 %).

Lähde: Kamux, Autoalan tiedotuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat