Dieselautojen kuolemaa on povattu nyt jo useiden vuosien ajan. Useat valmistajat ovat ilmoittaneet luopuvansa dieselautojen valmistamisesta kokonaan, ja useat suurkaupungit suunnittelevat niillä ajamiseen kieltoja tai rajoituksia. Mutta voisiko tilanne muuttua, mikäli dieselautojen myrkyllisistä typenoksidipäästöistä päästäisiin eroon?
VIDEO: Näin polttoainetta testataan Nesteen laboratoriossa. |
Brittiläisen Loughborough'n yliopiston tutkijat ovat kertoneet löytäneensä yksinkertaisen keinon rajoittaa dieselautojen typenoksidipäästöjä. Professori Graham Hargraven sekä tutkija Jonathan Wilsonin johdolla laaditun raportin mukaan heidän menetelmänsä vähentää myrkyllisiä ja kymmeniin tuhansiin ennenaikaisiin kuolemiin liitettyjä päästöjä jopa 98 prosentilla.
ACCT-menetelmäksi (ammonia creation and conversion technology) kutsutussa prosessissa typpi ja happi erotellaan ammoniakin avulla. Tällä menetelmällä voitaisiin tutkijoiden mukaan korvata dieselautojen AdBlue-järjestelmät, joissa hyödynnetään ureaa.
ACCT kestää myös kylmää
Varhaisissa testeissä yksinkertaiseksi ja halvaksi kehutun ACCT-järjestelmän prototyyppi istutettiin dieselkäyttöiseen Skodaan. Euro 6 -luokituksen täyttävä AdBlue-järjestelmä nappasi 60 prosenttia haitallisista päästöistä, kun taas ACCT, jota ei oltu edes kalibroitu kyseiseen Skodaan, poisti typenoksideista aiemmin mainitut 98 prosenttia.
Tutkijoiden mukaan ACCT:n etuna AdBlue-järjestelmään verrattuna on se, että ACCT ei juurikaan välitä muuttuvista olosuhteista, vaan sen suorituskyky pysyy tasaisena käytännössä kaikissa tilanteissa – myös AdBluelle haastavassa kovassa kylmyydessä.
Autocarin mukaan useat auto- ja varaosavalmistajat ovat olleet yhteydessä Loughborough'n yliopiston tutkijoihin. Tutkijat uskovat, että ACCT voisi olla valmis markkinoille jo kahden vuoden päästä.
Lähde: Autocar
***
0:15